-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Google Play
Google ändrar regler för prenumerationsappar
För att göra det enklare för användarna att undvika prenumerationer och betaltjänster de inte är intresserade av har Google nu ändrat sina regler för denna typ av appar.
I ett försök att stävja appar som är otydliga med, eller till och med medvetet döljer, sina kostnader har nu Google infört nya regler för detta. Bland annat kommer man att bli hårdare med att appar tydligt måste redovisa hur mycket de kostar och vilka villkor som finns. Inte bara skylta med till exempel en gratis prövoperiod. Det här innebär att de följer i Apples fotspår då de införde liknande regler i början av förra året.
Nu kommer användare också att få ett mejl när deras prövotid börjar närma sig sitt slut, för att kunna välja om man vill avsluta eller inte. Detsamma gäller för olika prenumerationer. Om du ska ta bort en app som du fortfarande har en aktiv prenumeration på kommer du att få ett meddelande om detta.
Enligt Google ska det här ge prenumeranter som är mer lojala eftersom de själva sökt upp tjänsten medvetna om de villkor den har. Men det är också en tydlig signal till de som använder sig av bedrägliga metoder för att knyta till sig användare mot deras vilja.