-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
Google Play
Google ändrar regler för prenumerationsappar

För att göra det enklare för användarna att undvika prenumerationer och betaltjänster de inte är intresserade av har Google nu ändrat sina regler för denna typ av appar.
I ett försök att stävja appar som är otydliga med, eller till och med medvetet döljer, sina kostnader har nu Google infört nya regler för detta. Bland annat kommer man att bli hårdare med att appar tydligt måste redovisa hur mycket de kostar och vilka villkor som finns. Inte bara skylta med till exempel en gratis prövoperiod. Det här innebär att de följer i Apples fotspår då de införde liknande regler i början av förra året.
Nu kommer användare också att få ett mejl när deras prövotid börjar närma sig sitt slut, för att kunna välja om man vill avsluta eller inte. Detsamma gäller för olika prenumerationer. Om du ska ta bort en app som du fortfarande har en aktiv prenumeration på kommer du att få ett meddelande om detta.
Enligt Google ska det här ge prenumeranter som är mer lojala eftersom de själva sökt upp tjänsten medvetna om de villkor den har. Men det är också en tydlig signal till de som använder sig av bedrägliga metoder för att knyta till sig användare mot deras vilja.