-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Sökmonopol under lupp
Google - en samhällsservice?

Tyskland och EU vill sätta stopp för Googles och USA:s internetdominans.
Googles monopolliknande ställning på internet har varit en källa till mycket kritik och till få lösningar. Tills nu. Tysklands konkurrensmyndighet (Bundeskartellamt) listar i en 30-sidig rapport förslag på hur sökannonseringsjätten ska kunna kontrolleras. Sticker ut gör tanken på att klassa Google som ett samhällsnyttigt bolag, en infrastruktursleverantör, vilket exempelvis skulle ge tyska myndigheter rätt att reglera annonseringsprissättningen på Googles söktjänster. Även hur Google behandlar sina konkurrenter skulle hårdare kunna kontrolleras, exempelvis skulle Google kunna tvingas visa dessa på förstasidan av ett sökresultat, tillsammans med de Googletjänster som nu är de som främst dyker upp där.
EU förvandlat till "digital koloni"
Tyskland har även varit drivande i den debatt inom EU som, med Tysklands vicekansler och näringslivs- och energiomställningsminister Sigmar Gabriels ord, rört den “informationskapitalism” som förvandlar människor till varor och som enligt Frankrikes ekonomiminister Arnaud Montebourg förvandlat Europa till USA:s “digitala koloni”. Vad som åsyftas är hur amerikanska företag såsom Google, Facebook och Amazon dränerar europeiska tidningar, TV-kanaler och radiostationer på annonsintäkter. De undviker genom komplicerade lagsmanövrar att betala EU-ländernas höga skatter. Och de allt fler Google-ägda företagen och tjänsterna puttar europeiska konkurrenter allt längre ner på webbsökningar.
Redan 2010 påbörjade EU-kommissionen, efter påtryckningar från ett flertal företag, en antitrust-utredning som undersökte huruvida Google premierade sig själv i sökresultat. I februari i år deklarerade Joaquín Almunia Amann, den spanske EU-kommissionär som ansvar för konkurrensfrågor, att man nått en överenskommelse: Google måste tydligt visa vilka länkar som är annonser och inte sökresultat, Google måste tydligt skilja mellan sina egna tjänster och sökresultat och Google måste, förutom annonser eller egna tjänster, måste visa minst tre konkurrerande verksamheter.
Kriktiserad uppgörelse tas upp igen
EU-kommissionen fick hård kritik för att Googles eftergifter inte var tillräckliga och för att utomstående parter inte fått granska beslutet. Som nu kan komma att ändras. Den 11 juni i år konstaterade Joaquín Almunia Amann, i ett brev till EU-kommissionen, att fallet kan komma att tas upp igen: "När målsägandes kommentarer under sommaren kommer in kommer vi behöva utvärdera huruvida deras argument och bevis kan berättiga en potentiell omvärdering av vissa aspekter i uppgörelsen”.
Under tiden har alltså Tyskland beslutat att som självständigt land agera mot Google. Även om tyska konkurrensmyndighetens chef Andreas Mundt säger sig helst vilja se ett europeisk alternativ till Google.