Långt kvar till Spotify och Apple Music

Googles musiktjänster har nu 15 miljoner abonnenter

Google är kanske inte det första företag man tänker på när det gäller musikstreaming. Men man har faktiskt 15 miljoner abonnenter på sina tjänster i segmentet.

Publicerad Uppdaterad

Google har verkligen inte någon framskjuten position när det handlar om musikstreaming. Men man kämpar på med både Google Play Music och – framför allt – Youtube Music, som Google med all önskvärd tydlighet har låtit oss förstås är framtidens melodi. Affärspublikationen Bloomberg har kommit över statistik kring Googles båda musiktjänster och konstaterar att de nu lyckats locka 15 miljoner abonnenter tillsammans. Då har man förvisso räknat in användare som kört gratis provperioder, men det är ändå en hyfsat bra siffra. Man kan till exempel jämföra med streamingaktören Pandora, som har sju miljoner abonnenter. 

Wall Street Journal har publicerat liknande siffror, men de har intrssant nog fått Google att reagera med ilska. Enligt WSJ hade Youtube Music 16 miljoner prenumeranter vid slutet av mars, men att man efter en stor inledande ökning kämpar för att få den siffran att öka. En representant för Google hävdade som svar på dessa siffror att antalet prenumeranter på Youtube Music i mars ökat med 60 procent jämfört med samma månad året innan.

Blågult i topp

Men Youtube bleknar förstås i jämförelse med de två stora jättarna på området: Apple Music och Spotify. Apples streamingtjänst har i dagsläget 50 miljoner prenumeranter, medan vår svenska stolthet Spotify ligger på 100 miljoner betalande användare och totalt 207 miljoner användare. Det återstår att se hur bra Youtube Music kommer att fungera när Google Play Music fasas ut. Google har lovat att implementera samma funktionalitet med Youtube Music som man erbjuder med Play Music, men det saknas fortfarande en hel del funktioner, inte minst möjligheten att ladda upp egen musik. 

Källa