-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
Varning för bluffare
Hackare utger sig vara Paypal

Paypal senaste offret för hackares försök att få betalt för sina bedrägerier.
Det är forskare på företaget Avanan, som ägs av Check Point Software, som rapporterar att attackerna har ökat där hackare identifierar sig som ett populärt varumärke för att lura sina offer. Tidigare har de bland annat utgett sig för att vara Amazon, men nu har man gått över till att i allt större omfattning utge sig för att vara Paypal.
Bluffen handlar om ett falskt orderbekräftelsemejl där bedragarna försöker få det tilltänkta offret att ringa ett supportnummer i avsikt att försöka stjäla bankinformation, samtidigt som de sparar telefonnumret för framtida attacker antingen genom SMS, telefonsamtal eller via WhatsApp.
Enligt Avanan innehåller bluffmejlet ett Hawaii-baserat nummer som har kopplats till tidigare bedrägerier, och hackarna efterfrågar kreditkortsnummer och CVV-kod för att "avbryta" debiteringen.
Avanan poängterar att den här typen av hot är svårstoppade då de inte innehåller några klickbara länkar samtidigt som de använder social manipulation i form av vad som ser ut som en felaktig betalning för att få offren att själva ta kontakt.