-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Varning för bluffare
Hackare utger sig vara Paypal

Paypal senaste offret för hackares försök att få betalt för sina bedrägerier.
Det är forskare på företaget Avanan, som ägs av Check Point Software, som rapporterar att attackerna har ökat där hackare identifierar sig som ett populärt varumärke för att lura sina offer. Tidigare har de bland annat utgett sig för att vara Amazon, men nu har man gått över till att i allt större omfattning utge sig för att vara Paypal.
Bluffen handlar om ett falskt orderbekräftelsemejl där bedragarna försöker få det tilltänkta offret att ringa ett supportnummer i avsikt att försöka stjäla bankinformation, samtidigt som de sparar telefonnumret för framtida attacker antingen genom SMS, telefonsamtal eller via WhatsApp.
Enligt Avanan innehåller bluffmejlet ett Hawaii-baserat nummer som har kopplats till tidigare bedrägerier, och hackarna efterfrågar kreditkortsnummer och CVV-kod för att "avbryta" debiteringen.
Avanan poängterar att den här typen av hot är svårstoppade då de inte innehåller några klickbara länkar samtidigt som de använder social manipulation i form av vad som ser ut som en felaktig betalning för att få offren att själva ta kontakt.