-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Störst ökning bland äldre
Hälften av alla svenskar handlar mobilt
Enligt DIBS köpte mer än hälften av svenskarna något på nätet med mobilen den senaste månaden.
Att det är bekvämare att handla på nätet än i butik är nog självklart för många vid det här laget. Att det även är det via mobilen är inte lika självklart. Den mindre skärmen och skärmtangentbordet kan nog upplevas som ett hinder.
Men nu har i alla fall, om man får tro betalningsföretaget DIBS, mer än hälften av alla svenskar köpt något med mobilen eller surfplattan den senaste månaden. På fem år har andelen som gjort det fördubblats, och särskilt bland de äldre grupperna 55 - 65 och 66 - 74 har ökningen varit stor, från 7 till 39 procent bland 55 - 65-åringar och från 5 till 29 procent för 66-plusare på fem år.
Dibs utför denna undersökning årligen och anlitar undersökningsföretaget Yougov för att göra den. Då Yougovs siffror bygger på användare som anmält sig frivilligt till att delta snarare än sådana som är statistiskt utvalda finns det en anledning att inte ta siffrorna på alltför stort allvar, men som relativsiffror som visar ökningen inom olika åldersgrupper är de förmodligen relevanta.
Den främsta anledningen till att man handlar med mobilen är att den helt enkelt är närmast till hands, enligt de tillfrågade i undersökningen. Andra anledningar, som att man öppnar ett erbjudande med mobilen eller använder en app för att handla ökar lite. Drygt hälften av de som handlat mobilt hade gjort det med en app under tidsperioden, men bland dem som handlat med surfplatta har dock minskat och ligger nu på 19 procent.
Enligt DIBS är det dyrt att göra en app och marknadsföra den så att kunderna känner till och använder den, så för mindre företag rekommenderar man i stället att se till att man har en webbutik som är väl mobilanpassad.
