Telenor följer Telia, Tre och Tele2 som aktiverat HD-voice tidigare i år. Tekniken ger klarare och tydligare tal i mobilens röstsamtal. Det handlar inte om IP-telefoni eller så kallad Voice Over LTE, utan innebär att operatörerna aktiverar en ny samtalskodning (AMR-WB) för vanliga samtal i 3G-nätet. HD-voice belastar inte heller abonnemangets datapott.
I vanliga samtal ligger frekvensomfånget på mellan cirka 300 Hz till 3400 Hz. Med HD-voice blir omfånget istället 50 Hz till 7500 Hz, vilket ger bättre hörbarhet i bullriga miljöer och gör det enklare att höra skillnad på ljud som "f" och "s".
För att kunna ringa HD-voice-samtal krävs att både din telefon och telefonen hos den du pratar med har stöd för HD-voice samt att båda parter använder samma operatör.
Annons
Samtliga abonnemang hos Telenor stöder HD-voice och kunder behöver inte aktivera något utan samtalen ges automatiskt HD-voice-kvalitet om det är möjligt.
Annons
De flesta mobiltelefoner tillverkade 2012 eller senare har stöd för HD-voice. Bland de vanligt förekommande telefoner som stöder HD-voice återfinns till exempel: