Mjukvaran inte avsedd för vår del av världen

HMD Global skyller på misstag när användardata skickades till Kina

Mjukvara avsedd för kinesiska versioner av Nokia 7 Plus hamnade av misstag i telefoner som såldes utanför Kina. Det hävdar HMG Global i ett pressmeddelande.

Publicerad Uppdaterad

Förra veckan avslöjade norsk tv att HMD Globals telefonmodell Nokia 7 Plus skickar användardata till en server i Kina, något som fick stor uppmärksamhet och som nu föranlett att finska myndigheter inlett en utredning. Redan då väcktes tanken på att det skulle kunna handla om ett misstag, och enligt ett färskt pressmeddelande från HMD Global så ska det vara precis det som skett. Av någon anledning har nämligen mjukvara avsedd för kinesiska varianter av Nokia 7 Plus hamnat på en serie telefoner som sålts i andra länder, hävdar HMD Global. Saken ska ha åtgärdats med en patch som rullades ut redan i februari, men hur många som installerat den är oklart. Enligt HMD Global handlar det om ”nästan alla”. 

Inga andra telefoner berörs

Enligt HMD Global ska den information som skickats till Kina inte ha använts av någon tredje part, och ingen användare ska ha kunnat identifieras. Man hävdar också att det enbart är vissa Nokia 7 Plus-telefoner som berörs av misstaget, och inga andra av företagets telefoner ska vara försedda med mjukvaran. HMD Global skriver att all data från Nokia-telefoner som säljs utanför Kina lagras på företagets egna servrar i Singapore, där man använder sig av Amazon Web Services. Den som har en Nokia 7 Plus och vill kontrollera om den har fått säkerhetspatchen installerad hittar informationen under Settings/System/About Phone och kontrollerar vilket Build-nummer enheten har. Står det antingen ”00WW_3_39B_SP03” eller ”00WW_3_22C_SP05” så är telefonen uppdaterad. I annat fall bör man genomföra en systemuppdatering. 

Källa