-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
Telefonjätten får bakläxa i Storbritannien
HTC tvingas dra tillbaka vilseledande reklam

Den brittiska annonsmyndigheten ASA har slagit ned på en reklamfilm som HTC lanserat för sin telefon U11. Enligt ASA är filmen vilseledande när det gäller telefonens vattentäthet, något som nu föranlett HTC att dra tillbaka reklamfilmen och be om ursäkt.
Telefontillverkaren HTC har fått bakläxa av den brittiska annonsmyndigheten Advertising Standards Authority efter att man publicerat ett videoklipp i sociala medier som anses vara vilseledande. I reklamklippet har man engagerat den brittiske OS-simhopparen Tom Daley, som från hög höjd hoppar ner i en pool med en HTC U11 i handen samtidigt som han tar en selfie. När han kommer ned under vattenytan håller han telefonen över huvudet. Det står förvisso i annonsen att man inte bör pröva det hela på egen hand, då Tom är ett proffs och telefonen bara är IP67-klassad. Det räckte dock inte för ASA, som nu tvingat HTC att plocka bort annonsen.
HTC försvarar annonsen
HTC har bett om ursäkt för annonsen, men vill ändå försvara den. I en kommentar säger man att enheten ska klara vatten på ned till en meters djup. Men ASA hävdar att de flesta personer som skulle göra ett hopp från samma höjd som Daley hoppar från i klippet knappast skulle klara att hålla telefonen på max en meters djup. Även om HTC nu plockat bort reklamklippet på alla ställen där man publicerat det, så finns det fortfarande kvar på flera ställen, då andra laddat upp det på nytt. Annonsen har funnits under hela U11:s livscykel.