-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
P20-serien lär ha bidragit
Huawei går starkt framåt i Sverige
Färska siffror från analysfirman GFK visar att Huawei går starkt framåt på den svenska marknaden, något som sannolikt kan tillskrivas de nya P20-telefonernas popularitet.
Kinesiska Huawei har onekligen haft ett väldigt bra år på mobilsidan, även om man inte lyckats ta sig in på den nordamerikanska marknaden. För telefonerna man tillverkar tilltalar helt klart konsumenterna. För inte länge sedan kom uppgifter om att Huawei hade passerat Apple globalt och att man nått en marknadsandel på hela 15,8 procent.
Bra för att vara Sverige
Man kan inte se riktigt samma explosiva utveckling i Sverige, vilket till stora delar kan förklaras av att vi är ett av de länder i världen där Iphone-penetrationen är störst. Men visst har det ändå hänt saker även här, inte minst efter att Huawei lanserade sina P20-enheter, med P20 Pro i spetsen. Färska siffror från analysfirman GFK visar att Huawei nu har en marknadsandel på 12 procent i Sverige. Då handlar det inte om sålda exemplar utan om omsättning. Med tanke på hur marginell Huaweis ställning var i Sverige för bara några få år sedan, så är det en oerhört stark utveckling. Försäljningen i Sverige under det första halvåret 2018 steg med 174 procent jämfört med 2017.