-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
P20-serien lär ha bidragit
Huawei går starkt framåt i Sverige
Färska siffror från analysfirman GFK visar att Huawei går starkt framåt på den svenska marknaden, något som sannolikt kan tillskrivas de nya P20-telefonernas popularitet.
Kinesiska Huawei har onekligen haft ett väldigt bra år på mobilsidan, även om man inte lyckats ta sig in på den nordamerikanska marknaden. För telefonerna man tillverkar tilltalar helt klart konsumenterna. För inte länge sedan kom uppgifter om att Huawei hade passerat Apple globalt och att man nått en marknadsandel på hela 15,8 procent.
Bra för att vara Sverige
Man kan inte se riktigt samma explosiva utveckling i Sverige, vilket till stora delar kan förklaras av att vi är ett av de länder i världen där Iphone-penetrationen är störst. Men visst har det ändå hänt saker även här, inte minst efter att Huawei lanserade sina P20-enheter, med P20 Pro i spetsen. Färska siffror från analysfirman GFK visar att Huawei nu har en marknadsandel på 12 procent i Sverige. Då handlar det inte om sålda exemplar utan om omsättning. Med tanke på hur marginell Huaweis ställning var i Sverige för bara några få år sedan, så är det en oerhört stark utveckling. Försäljningen i Sverige under det första halvåret 2018 steg med 174 procent jämfört med 2017.