-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
P20-serien lär ha bidragit
Huawei går starkt framåt i Sverige

Färska siffror från analysfirman GFK visar att Huawei går starkt framåt på den svenska marknaden, något som sannolikt kan tillskrivas de nya P20-telefonernas popularitet.
Kinesiska Huawei har onekligen haft ett väldigt bra år på mobilsidan, även om man inte lyckats ta sig in på den nordamerikanska marknaden. För telefonerna man tillverkar tilltalar helt klart konsumenterna. För inte länge sedan kom uppgifter om att Huawei hade passerat Apple globalt och att man nått en marknadsandel på hela 15,8 procent.
Bra för att vara Sverige
Man kan inte se riktigt samma explosiva utveckling i Sverige, vilket till stora delar kan förklaras av att vi är ett av de länder i världen där Iphone-penetrationen är störst. Men visst har det ändå hänt saker även här, inte minst efter att Huawei lanserade sina P20-enheter, med P20 Pro i spetsen. Färska siffror från analysfirman GFK visar att Huawei nu har en marknadsandel på 12 procent i Sverige. Då handlar det inte om sålda exemplar utan om omsättning. Med tanke på hur marginell Huaweis ställning var i Sverige för bara några få år sedan, så är det en oerhört stark utveckling. Försäljningen i Sverige under det första halvåret 2018 steg med 174 procent jämfört med 2017.