-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Här för att stanna
Huawei ger inte upp Europa

Tvärtom tänker företaget gå på offensiven i regionen.
Huawei har haft en hel del problem med telekommarknaden i Europa med blockerade 5G-satsningar, spekulationer kring bristande säkerhet och det påtvingade avbrutna samarbetet med Google. Det betyder dock inte att Huawei har planer på att överge Europa. Tvärtom, enligt en av företaget publicerad video i samband med IFA-mässan i Berlin med Walter Ji, chef för Huaweis konsumentdel i Europa.
– Vi är mycket mer europeiska än de flesta inser, vi är redan en integrerad del av kontinentens tillväxt- och framgångshistoria, säger Ji och pekar bland annat på miljontals användare av företagets enheter, 23 forskningslaboratorier och 14 000 direkta och mer än 200 000 indirekta arbetstillfällen.
– Vi är stolta över vad vi gör i Europa och är fast beslutna att göra mer, fortsätter Ji. Bland annat tänker Huawei före årsskiftet öppna stora butiker i Frankrike, Spanien, Belgien, Italien, Tyskland och England. De tänker även öppna 42 så kallade "experience stores", mindre butiker där folk ska kunna komma in och känna på produkterna och prata med kunnig personal.
– Europa är en viktig del av det kommande decenniet för Huawei och det är därför vi är fast beslutna att vara marknadsledande här, säger Ji.