-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Två månader tidigare än 2018
Huawei har redan levererat över 200 miljoner smartphones i år

Trots ett tufft år så går det bra för Huawei rent försäljningsmässigt. Faktum är att man redan levererat över 200 miljoner smartphones.
Toppmodellerna i P30- och Mate 30-serien ligger enligt Huawei bakom de enorma försäljningsframgångar som man nu själva berättar om. Eller försäljning och försäljning. Leveranser pratar vi om här, vilket förvisso är någonting helt annat, men som ändå ger en hyfsad fingervisning kring hur det går med försäljningen. Och det är skillnaden i leveranser jämfört med förra året som är intressant. Huawei har nämligen levererat över 200 miljoner smartphones i år, vilket innebär att man ligger hela två månader före förra årets redan utmärkta leveransfacit. I viss mån har även en ”patriotisk våg” i hemlandet Kina gjort att man sålt extra bra, en våg som naturligtvis beror på det infekterade handelskriget mellan USA och Kina. Men att det finns en viss fördröjning i effekterna av USA:s svartlistning råder det inget tvivel om. Mate 30-serien lanserades förhållandevis nyligen och är också den första telefonmodell som påverkas på allvar av sanktionerna. Huawei har tidigare medgivit att man väntar sig en nedgång med 10 procent för konsumentdivisionen som en följd av att Mate 30-telefonerna lär sälja huvudsakligen i Kina, då de saknar en fullfjädrad version av Android samt Googles alla tjänster. Vad gäller den amerikanska marknaden så innebär sanktionerna däremot i princip ingen skillnad för Huawei jämfört med tidigare, då telefonerna inte gått att köpa i USA tidigare heller.