-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Kina levererar en tredjedel av Europas telefoner
Huawei i täten när kinesiska smartphonemärken erövrar Europa
De kinesiska smartphonetillverkarna vinner snabbt mark i Europa. Det visar färska siffror från analysfirman Canalys.
För bara några år sedan var de kinesiska smartphonetillverkarnas penetration på den europeiska marknaden näst intill obefintlig. Det var mest Apple, Samsung, LG och HTC som gällde. Men de senaste årens framfart för de kinesiska tillverkarna har väl knappast undgått någon, och nu börjar de så smått ta över även i Europa. Det visar färska siffror från Canalys, som gör gällande att drygt 32 procent – det vill säga nästan en tredjedel – av alla smartphones som levererades i Europa förra året kom från kinesiska tillverkare. Och det är föga förvånande Huawei som står för lejonparten av leveranserna, med en marknadsandel totalt på 23,6 procent. Därmed är man nu trea efter Apple (26 procent) och Samsung (28,7 procent). Xiaomi följer dessutom Huawei med en marknadsandel på 6 procent.
Priser och handelskrig är förklaringen
Att de kinesiska tillverkarna erbjuder telefoner som är riktigt prisvärda är förstås en av förklaringarna. Samtidigt så har priserna på de exklusiva flaggskeppen från andra tillverkare skjutit i höjden, något som fått konsumenterna att se sig om efter mer rimligt prissatta alternativ. En annan analys som Canalys själva gör är att de kinesiska elektroniktillverkarnas frostiga relationer med USA har medfört att man satsat desto mer på den europeiska marknaden, vilket nu har börjat ge resultat. I västeuropa har segmentet med telefoner i prisspannet mellan 1 800 och 3 300 kronor växt med hela 20 procent, och Canalys konstaterar att den som köpte en telefon i den prisklassen 2018 fick en avsevärt mycket mer kraftfull telefon än den som köpte i samma prisklass året innan. Smartphonemarknaden som helhet i Europa minskade under året med 4 procent.