-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
Jätten ändrar inställning
Huawei ska fokusera på lågbudget-segmentet
Huaweis vd Ren Zhengfei har vid ett internt möte gjort klart att företagets strategi för att sälja fler smartphone-enheter framöver är en satsning på lågbudgetmarknaden. Det hela är aningen förvånande, med tanke på att Huawei så sent som i somras aviserade att man tänkte lämna lågbudgetmarknaden.
Huawei har på senare år trummat hårt för sina toppmodeller och i någon mån också lyckats profilera sig som ett high end-märke på Android-sidan. Och i somras klarggjorde Huwaei att man tänkte lägga ned sina satsningar på lågbudgetmarknaden. Uppenbarligen har man dock ändrat åsikt, för nu är det plötsligt annat ljud i skällan. Strategin för att sälja fler enheter framöver handlar nu nämligen just om lågbudgettelefoner, enligt Huaweis vd Ren Zhenfei. Han menar att ett fokus på lågbudgetsegmentet är avgörande för att försvara high end-verksamheten. Dessutom påpekar Zhenfei att lejonparten av världens smartphone-marknad består av konsumenter som köper just lågbudgettelefoner.
En utmaning
Det är dock svårt att lyckas på lågbudgetmarknaden, inte minst då intäkterna från försäljningen blir lägre. Det var också huvudskälet till att Huawei i somras sade sig vilja lämna lågbudgetsegmentet. Men framgångarna för mellansegments-varumärket Honor har gjort att man nu lägger mer resurser där, något som innebär en ökad möjlighet att konkurrera på lågbudget-orienterade marknader som Sydostasien och Indien.