-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
“Ska tillbaka till tronen”
Huawei slutar inte med smartphones – inväntar kinesisk produktion av chipp

I en frågestund med personalen har Huaweis ordförande stakat ut framtidsplanen.
Huawei tappar placering efter placering på listan över de största smartphonetillverkarna, men det är inget som stoppar bolaget från att fortsätta satsa, eller i alla fall hålla ut, i väntan på bättre förutsättningar att konkurrera.
– Vårt största problem just nu är att vi inte kan tillverka mobiltelefoner. Det sade ordföranden Guo Ping i samtal med personalen enligt CNBC som tagit del av en utskrift av samtalen som förts. Huawei har kvar kompetens att designa telefoner, men de har inte tillgång till de komponenter som krävs för att bygga telefoner som både har prestanda och låg strömförbrukning. Det har den amerikanska blockaden satt stopp för.
Idag är inhemska chipptillverkare i Kina inget alternativ för att få fram de komponenter som Huawei behöver, men de är ändå den väg som Huawei hoppas på. Guo sade till Huawei-personalen att bolaget inte kommer att ge upp och lämna smartphonemarknaden utan istället stödja inhemska chippmakare. När deras kapacitet är tillräcklig för Huaweis behov så förväntar sig Guo att bolaget åter ska inte bara konkurrera globalt utan även bli världens främsta smartphonetillverkare.
Huawei lanserade nyligen Huawei P50 Pro, men det finns inga tecken på att den ska lanseras i Sverige eller i större skala utanför hemmamarknaden Kina.