Innan blockaden

Huawei Sverige: Vi har fördubblat vår marknadsandel – har 16 procent

Siffror från april visar fördubblad försäljning.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är enligt siffror från GFK som Huawei på ett år har fördubblat sin marknadsandel för smartphones i Sverige. Försäljningen har ökat med 100 procent, alltså fördubblats. Enligt GFK har Huawei en marknadsandel i Sverige på 16 procent, en uppgång från 8 procent året innan.

"Var inte oroliga"

Hur det här påverkas framöver av bolagets nuvarande problem är så klart svårt att säga. Huawei själva poängterar att kunder som köpt bolagets telefoner inte ska vara oroliga och att de kommer fungera som tidigare. När det gäller en långsiktig lösning på bolagets problem är man till stor del i händerna på andra aktörer. En väntad kommande produktlansering, om bolaget håller sig till tidigare tidsplaner skulle vara först efter sommaren. 

– Vi fortsätter att gå starkt och bygger vårt varumärke såväl globalt som på den svenska marknaden och är trygga med vårt varumärke och de högkvalitativa produkter vi levererar. Vi kan inte annat än att fortsätta bevisa oss på det sättet - vi gör produkter i toppkvalitet inom såväl mobiler, surfplattor, bärbara datorer mm. De omdömen som journalister och konsumenter ger oss är genomgående väldigt positiva och vi kommer att fortsätta verka i den andan, säger Jacky Zhao, nordisk vd på Huawei Consumer Group dit bolagets smartphones räknas.

19 procent globalt

Även globalt så har Huawei växt och har enligt IDC en global marknadsandel på 19 procent under det första kvartalet i år. Motsvarande siffra för samma kvartal förra året var 11,8 procent. Ökningen har varit snabb och från 2010 till nu så har Huawei ökat från 3 miljoner sålda mobiler årligen till 200 miljoner. Under årets första kvartal sålde Huawei 59,1 miljoner enheter även om man säkert får räkna med en nergång nu.