-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Richard Yu aviserar varumärkesstrategi
Huawei vill bli störst i världen och Honor ska bli fjärde störst
Huaweis vd Richard Yu har nu offentliggjort företagets långsiktiga varumärkesstrategi för Huawei och Honor. Och det är inga direkt blygsamma målsättningar det handlar om.
Huawei och Honor är idag två helt åtskilda varumärken, även om man kan hitta väldigt stora likheter mellan produkterna både rent tekniskt och designmässigt. Ur marknadsföringssynvinkel ser det däremot lite mer olika ut, då Huawei profilerat sig mer åt high end-hållet medan Honor haft en mer budgetbetonad inriktning (även om den saken förändrats en smula på senare tid). Och nu har Huaweis vd för konsumentprodukter, Richard Yu, presenterat den långsiktiga strategin för varumärkena.
Har lyckats tidigare
Huawei ska enligt Yu bli världens största smartphonetillverkare, något som han tidigare sagt att han tror kommer att hända under 2020. Och med Honor siktar man på att nå fjärdeplatsen globalt, vilket sannolikt kan bli en lite större utmaning. När det gäller den kinesiska marknaden vill man till och med se Honor knipa andraplatsen. De båda märkena ska även fortsättningsvis samarbeta tätt när det handlar om både innovation och distribution. Yu har tidigare lyckats nå sina ambitiösa mål, och Huaweis konsumentdivision är nu mer företagets största division, större än till exempel nätverksdelen som säljer mobilnät till operatörer.