-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Richard Yu aviserar varumärkesstrategi
Huawei vill bli störst i världen och Honor ska bli fjärde störst
Huaweis vd Richard Yu har nu offentliggjort företagets långsiktiga varumärkesstrategi för Huawei och Honor. Och det är inga direkt blygsamma målsättningar det handlar om.
Huawei och Honor är idag två helt åtskilda varumärken, även om man kan hitta väldigt stora likheter mellan produkterna både rent tekniskt och designmässigt. Ur marknadsföringssynvinkel ser det däremot lite mer olika ut, då Huawei profilerat sig mer åt high end-hållet medan Honor haft en mer budgetbetonad inriktning (även om den saken förändrats en smula på senare tid). Och nu har Huaweis vd för konsumentprodukter, Richard Yu, presenterat den långsiktiga strategin för varumärkena.
Har lyckats tidigare
Huawei ska enligt Yu bli världens största smartphonetillverkare, något som han tidigare sagt att han tror kommer att hända under 2020. Och med Honor siktar man på att nå fjärdeplatsen globalt, vilket sannolikt kan bli en lite större utmaning. När det gäller den kinesiska marknaden vill man till och med se Honor knipa andraplatsen. De båda märkena ska även fortsättningsvis samarbeta tätt när det handlar om både innovation och distribution. Yu har tidigare lyckats nå sina ambitiösa mål, och Huaweis konsumentdivision är nu mer företagets största division, större än till exempel nätverksdelen som säljer mobilnät till operatörer.