-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Richard Yu aviserar varumärkesstrategi
Huawei vill bli störst i världen och Honor ska bli fjärde störst

Huaweis vd Richard Yu har nu offentliggjort företagets långsiktiga varumärkesstrategi för Huawei och Honor. Och det är inga direkt blygsamma målsättningar det handlar om.
Huawei och Honor är idag två helt åtskilda varumärken, även om man kan hitta väldigt stora likheter mellan produkterna både rent tekniskt och designmässigt. Ur marknadsföringssynvinkel ser det däremot lite mer olika ut, då Huawei profilerat sig mer åt high end-hållet medan Honor haft en mer budgetbetonad inriktning (även om den saken förändrats en smula på senare tid). Och nu har Huaweis vd för konsumentprodukter, Richard Yu, presenterat den långsiktiga strategin för varumärkena.
Har lyckats tidigare
Huawei ska enligt Yu bli världens största smartphonetillverkare, något som han tidigare sagt att han tror kommer att hända under 2020. Och med Honor siktar man på att nå fjärdeplatsen globalt, vilket sannolikt kan bli en lite större utmaning. När det gäller den kinesiska marknaden vill man till och med se Honor knipa andraplatsen. De båda märkena ska även fortsättningsvis samarbeta tätt när det handlar om både innovation och distribution. Yu har tidigare lyckats nå sina ambitiösa mål, och Huaweis konsumentdivision är nu mer företagets största division, större än till exempel nätverksdelen som säljer mobilnät till operatörer.