https://www.mobil.se/nyheter/huawei-vill-oka-till-15-procent-marknadsandel-i-sverige
565487
Nyheter
Målsättning för 2018

Huawei vill öka till 15 procent marknadsandel i Sverige

[{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/mobil_huaweip20pro.jpg?itok=yBmTxeH1', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/mobil_huaweip20pro.jpg?itok=agHxUUie', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/mobil_huaweip20pro.jpg', w: 1951, h: 1500, title: ' ' },]
Från en nivå på cirka 10 procent vill Huawei nu när de skiljts från Honor nå en marknadsandel på 15 procent i Sverige när det gäller mobiltelefoner.

Tony Rong har arbetat på Huawei sedan 2010.

Det var på Mobile World Congress i februari i år som Huawei lanserade nya surfplattan Mediapad M5 och vid sidan av den släpptes då även de bärbara datorerna Matebook X Pro och Matebook D. På plats när dessa datorer nu släpps för den svenska marknaden fanns  bland andra Tony Rong som är ansvarig på den europeiska marknaden för Huaweis affärsområde där mobiltelefoner, surfplattor och datorer ingår.

Mobils utsände fick en exklusiv intervju med honom och samtalet kom snabbt att handla om mobiltelefoner. Tony berättar att den svenska marknaden är viktig för Huawei, men är svårbearbetad för nya varumärken, något Huawei märkte i början av sin lansering. Den svenska konsumenten är kräsen hävdar han vidare och söker premiumprodukter i större utsträckning än i många andra länder. 

Tony ser en tydlig förbättring i konsumentens attityd till Huawei sedan lanseringen av telefonerna Huawei P9 och P9 Plus som lanserades under ett event i London i april 2016. De nyligen lanserade Huawei P20 och Huawei P20 Pro har enligt Tony så här långt varit en försäljningssuccé med 6 miljoner sålda enheter totalt i världen och cirka 45 000 i Sverige.

Ska ta in på Apple och Samsung

Bolagets målsättning är att öka sin marknadsandel i Sverige och man ska enligt den målsättningen nå 15 procents marknadsandel här under 2018 och därmed alltså knappa in på Apple och Samsung. Tony går inte in på hur långt man redan nått, men enligt uppgift så ligger man i dagsläget på ungefär 10 procent när man nu efter separationen av varumärket Honor räknar enbart varumärket Huawei på den svenska marknaden. Detta tros vara mycket tack vare framgångar för bolagets P-serie av telefoner.

– Absolut ingen trodde på någon framgång för Huawei när vi började lansera mobiltelefoner, säger Tony. Idag är dock tongångarna andra. Huawei tar inte bara marknadsandelar i alla världsdelar utan även varumärkeskännedomen ökar stadigt och är idag över 70 procent i världen, vilket är en ökning med ca 10 procent i jämförelse med året innan.

Lansering av Matebook X Pro

Nu i sommar intensifierar bolaget sin satsning på bärbara datorer då man släpper sin nya flaggskeppsmodell Matebook X Pro. Här har man till exempel satsat på stor skärm med smala kanter runt om och bättre ljud, med fyra inbyggda högtalare samt även fyra inbyggda mikrofoner. 

Från och med 1 juli och två veckor framåt kan man förboka de nya bärbara datorerna hos ett fåtal återförsäljare och om gör det får man dessutom Huaweis senaste surfplatta Mediapad M5 på köpet. MateBook X Pro släpps i flera varianter med rekommenderat pris från 14 995 kr upp till 20 995 kr beroende på processor, grafikkort samt minnesmängd.

Ämnen