-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
4,7 miljarder dollar
Huvudägaren vill köpa Blackberry
Blackberry har gått med på att låta sig köpas upp av huvudägaren Fairfax Financial Holding, om ingen lägger ett bättre bud än de 4,7 miljarder dollar Fairfax erbjuder.
Att kalla Blackberry för ett företag i kris är att uttrycka det milt. Nyligen gick man ut med att man planerar att säga upp drygt 40 procent av personalstyrkan, 4500 personer, efter att man räknar med att gå med nästan en miljard dollar i förlust under andra kvartalet. Omsättningen har halverats jämfört med föregående kvartal, och större delen av intäkterna kommer från företagskunder som fortfarande använder deras äldre system. Nylanseringen BB10 har blivit en massiv flopp.
Blackberry letar sedan en tid efter köpare, och nu har man i alla fall fått ett bud. Det är huvudägaren Fairfax Financial Holding som erbjudit sig att köpa ut företaget från börsen för 4,7 miljarder dollar, drygt 30,4 miljarder svenska kronor. Budet kan ses som ett prisgolv på företaget, för enligt avtalet står det Blackberry fritt att försöka få ett bättre bud fram till i början av november, och Fairfax får då chansen att bjuda över igen.
Det är svårt att se på vilket sätt Fairfax övertagande skulle kunna lösa några problem för Blackberry. Företaget får visserligen arbetsro när man inte längre behöver fundera på börsvärdet, men man behöver bra mycket mer än så för att vända den pågående kollapsen. Fairfax vd Prem Watsa har som företagsledare gjort sig känd för att tänka långsiktigt, och det behövs förmodligen, för några kortsiktiga vinster lär inte finnas att hämta i Blackberry.