-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Lär barnen om havet hos Ikea
Ikea lanserar AR-spel för barn

AR-spelet Lilla Äventyret ska roa barn men också lära dem mer om havet och miljön.
Ikea lanserar nu ett barnspel tillsammans med Meta och Warpin Reality, vilket både ska hjälpa barn att lära sig mer om våra hav och hur man tar hand om dem, men också ska göra det roligare för barnen att vara med i varuhusen. Det är Ikeas barnkollektion Blåvingad, som delvis produceras av återvunnen PET- och plast från havet, som har inspirerat spelet som är ett interaktivt äventyr som använder förstärkt verklighet i form av ett filter i Instagram-appen.
Öppna filtret genom att skanna QR-koden i ditt varuhus, sedan gäller det att hitta och skanna de fyra stationer som finns i varje varuhus för att prova spelets olika delar. De olika delarna innehåller bland annat information om havets djur, och man kan även låta sig fotograferas tillsammans med exempelvis en bläckfisk, sköldpadda eller späckhuggare i AR.
Spelet är tänkt att kunna användas av barn från tre år och uppåt, men kom ihåg att enligt Instagrams användaravtal får bara personer som är 13 år och äldre ha egna konton.
Lilla Äventyret lanseras idag, den 13 februari, i Ikeas varuhus och kommer att finnas tillgängligt under de fyra sportlovsveckorna i 21 svenska varuhus.