-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
Någonting för nästa års nyårsfirande
IKEA släpper festfokuserade ljud- och ljusprylar
Den svenska möbeljätten fortsätter sina satsningar på modulära lösningar för moderna hem.
IKEA har utan tvekan flyttat fram positionerna på senare år när det gäller modern teknik och hur den kan implementeras i hemmet på olika sätt. En rad lösningar för smarta hem och ett samarbete med multirumsgiganterna Sonos på högtalarsidan är några av de godsaker man bjudit på. Och nu lanserar den svenska möbeljätten en festkollektion med både ljud- och ljusprylar som man valt att döpa till Frekvens. Allt är baserat kring en modulär ljudlösning som man tagit fram tillsammans med det svenska kollektivet Teenage Engineering, som är mest kända för sina fickvänliga små syntar.
Det ingår fyra högtalare i grundserien, som alla är försedda med bluetooth-uppkoppling. Dessutom får man med en spotlight och en multibelysning som går att fästa på ett tillhörande stativ om man inte vill ha ljuset tillsammans med högtalarna. Det går att förändra utseendet på produkterna genom att använda sig av olika tillbehör och det går att skala upp lösningen med fler högtalare om man är på det humöret. Ikea lanserar samtidigt en rad icke tekniskt orienterade produkter med festtema, bland annat en barstol och ett gäng tiki-inspirerade muggar. Serien kommer att säljas i begränsad upplaga på ett antal utvalda IKEA-varuhus runt om i Sverige.