-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Någonting för nästa års nyårsfirande
IKEA släpper festfokuserade ljud- och ljusprylar

Den svenska möbeljätten fortsätter sina satsningar på modulära lösningar för moderna hem.
IKEA har utan tvekan flyttat fram positionerna på senare år när det gäller modern teknik och hur den kan implementeras i hemmet på olika sätt. En rad lösningar för smarta hem och ett samarbete med multirumsgiganterna Sonos på högtalarsidan är några av de godsaker man bjudit på. Och nu lanserar den svenska möbeljätten en festkollektion med både ljud- och ljusprylar som man valt att döpa till Frekvens. Allt är baserat kring en modulär ljudlösning som man tagit fram tillsammans med det svenska kollektivet Teenage Engineering, som är mest kända för sina fickvänliga små syntar.
Det ingår fyra högtalare i grundserien, som alla är försedda med bluetooth-uppkoppling. Dessutom får man med en spotlight och en multibelysning som går att fästa på ett tillhörande stativ om man inte vill ha ljuset tillsammans med högtalarna. Det går att förändra utseendet på produkterna genom att använda sig av olika tillbehör och det går att skala upp lösningen med fler högtalare om man är på det humöret. Ikea lanserar samtidigt en rad icke tekniskt orienterade produkter med festtema, bland annat en barstol och ett gäng tiki-inspirerade muggar. Serien kommer att säljas i begränsad upplaga på ett antal utvalda IKEA-varuhus runt om i Sverige.