Svenska möbeljättens satsningar har givit mersmak

Ikea startar ny affärsenhet för smarta hem

Ikea konstaterar att smarta hem är en företeelse som är här för att stanna och drar igång en ny affärsenhet i segmentet.

Publicerad Uppdaterad

Den svenska möbelgiganten Ikea har redan släppt ett antal produkter i segmentet smarta hem, senast ett gäng högtalare under modellnamnet Symfonisk (i samarbete med Sonos) och fler smarta produkter ska det bli. Det står klart efter att man nu aviserat att man kommer att storsatsa i segmentet. Som en del i det arbetet lanserar man en helt ny affärsenhet för smarta hem. Utöver högtalare, uppkopplad belysning och rullgardiner så ska man nu bredda sitt utbud på området med fler prylar, även om man i nuläget inte har avslöjat exakt vilka typer av produkter det kan bli tal om. 

Ikea konstaterar i ett uttalande om den nya affärsenheten att smarta hem inte är någon kortsiktig trend, utan att det är en företeelse som är här för att stanna. Därför vill man även vara med och skynda på utvecklingen på området. Man kommer dock att samarbeta med ”samtliga övriga avdelningar inom Ikea”, något som utan större svårigheter sätter fantasin i rullning. Den nya affärsenheten blir den största separata enheten sedan man lanserade Barnens Ikea, hävdar chefen Peter van der Poel. 

Källa