-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 2): Mobiltillverkarnas framtidsutsikter
-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
Svenska möbeljättens satsningar har givit mersmak
Ikea startar ny affärsenhet för smarta hem
Ikea konstaterar att smarta hem är en företeelse som är här för att stanna och drar igång en ny affärsenhet i segmentet.
Den svenska möbelgiganten Ikea har redan släppt ett antal produkter i segmentet smarta hem, senast ett gäng högtalare under modellnamnet Symfonisk (i samarbete med Sonos) och fler smarta produkter ska det bli. Det står klart efter att man nu aviserat att man kommer att storsatsa i segmentet. Som en del i det arbetet lanserar man en helt ny affärsenhet för smarta hem. Utöver högtalare, uppkopplad belysning och rullgardiner så ska man nu bredda sitt utbud på området med fler prylar, även om man i nuläget inte har avslöjat exakt vilka typer av produkter det kan bli tal om.
Ikea konstaterar i ett uttalande om den nya affärsenheten att smarta hem inte är någon kortsiktig trend, utan att det är en företeelse som är här för att stanna. Därför vill man även vara med och skynda på utvecklingen på området. Man kommer dock att samarbeta med ”samtliga övriga avdelningar inom Ikea”, något som utan större svårigheter sätter fantasin i rullning. Den nya affärsenheten blir den största separata enheten sedan man lanserade Barnens Ikea, hävdar chefen Peter van der Poel.