-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Lockar andra användare
Ingen rusning efter Iphone SE
Första helgens försäljning av Iphone SE har varit en rännil jämfört med andra nya Iphone-modeller. Samtidigt lockar modellen andra målgrupper.
Enligt data som Slice Intelligence samlat in var försäljningen av Iphone SE den första helgen bara tre procent av försäljningen av Iphone 6 första helgen efter lansering. Ingen tokrusning efter en ny, mindre, Iphone med andra ord.
Nåt annat var kanske inte att vänta, en sån här modell lär snarare vara en slow-burner som folk köper när deras gamla gått sönder snarare än för att den är nylanserad. Och Slices siffror visar också att Iphone SE lockar delvis andra köpare än Iphone 6s. För Iphone 6s hade drygt hälften av de som köpte mobilen första veckan köpt en Iphone tidigare under de senaste två åren. Motsvarande siffra för Iphone SE är bara 35%.
Det rör sig då både om Iphone-användare som inte sett behovet att uppgradera till Iphone 6 eller senare, och av Android-användare som byter till Iphone. Enligt Slices siffror var 16 procent av köparna av Iphone SE före detta Androidanvändare, mot 10 procent för Iphone 6s den första helgen. Fast just den siffran kan nog snarare vara beroende av att fler Iphone-fans köper en ny Iphone 6s första helgen än att Iphone SE skulle vara mer populär hos före detta Androidanvändare.