-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
Försök i mycket begränsad omfattning
Instagram testkör ”regram”-funktion

Är det någon funktion som står högt på Instagram-användarnas önskelistor så är det förmodligen en ”regram”-funktion, det vill säga möjligheten att dela andras inlägg. Och nu testkör Instagram just en sådan funktion, även om den är begränsad till delning via Stories.
Den som har varit sugen på att dela någon annans Instagram-inlägg har hittills antingen tvingats vara lite kreativ med skärmdumpar, alternativt fått vända sig till någon tredjepartslösning, vilket i princip varit lika krångligt. Men nu kan en så kallad ”regram”-funktion vara på gång till Instagram. Den Facebook-ägda tjänsten genomför nu åtminstone tester med en dylik lösning i mycket begränsad omfattning.
Enbart för Stories
Tyvärr så kan man inte dela andras inlägg i sitt ordinarie flöde, utan funktionen är begränsad till Stories. Den som vill dela någon annans inlägg (som måste vara ett publikt och permanent sådant) behöver bara trycka på en speciell ikon för att lägga in det i sin egen Story. Därefter kan man ändra designen på ett antal olika sätt. Det går till exempel att förändra storleken på inlägget, förstora eller förminska upphovsmakaren bakom originalinlägget samt lägga till egna kommentarer. De användare som vill undvika att andra ”regrammar” deras inlägg kan stänga av möjligheten i appens inställningar.
Det återstår nu att se om Instagram väljer att rulla ut funktionen på bred front.