-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Minskad efterfrågan på AR och VR
Intresset för andra verkligheter allt svalare
2022 blev inte något bra år om man håller på med virtuella och förstärkta verkligheter.
Enligt en ny rapport från IDC så sjönk globala leveranserna av headset för virtuella och förstärkta verkligheter, VR och AR, över 20 procent under 2022 jämfört med året innan. Ett par av anledningarna till minskningen på 20,9 procent uppges vara en fortsatt ekonomisk motvind samt att marknaden anser att det finns för alternativ på olika enheter. Enligt IDC levererades sammanlagt 8,8 miljoner enheter under 2022, och då var enheterna från Meta dominerande med en andel på 80 procent. På andra plats placerar IDC ByteDances Pico-modell med en andel på 10 procent.
Just Metas dominans uppges vara ett av de stora problemen, och IDC citerar Nreals forskningschef Jitesh Ubrani som säger att Meta Platforms har byggt "en vallgrav" med "olika första- och tredjepartsinnehåll". Enligt Ubrani kan detta dock vara möjligheten för konkurrenter som Nreal, Sony och Apple att skapa annat innehåll och därmed bidra till konkurrens.