-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
En av flera åtgärder på samma tema
IOS 13 får abonnemangsvarning vid radering av appar
Apple jobbar vidare med att höja användarnas medvetenhet kring vilka abonnemangstjänster de har via IOS. En ny funktion på temat har nu upptäckts i betaversionen av IOS 13.
Apple vill utan minsta tvekan vara (eller åtminstone framstå som) ”det hyggliga techbolaget”. På senare tid har man lanserat funktion efter funktion som värnar användarnas integritet, och man har inte varit direkt återhållsam med sin kritik mot hur andra techjättar exploaterar information om sina användare. Och nu kommer ännu en funktion på temat. Detta i form av en abonnemangsvarning när man raderar appar. Det är utvecklaren Federico Viticci som har upptäckt funktionen, som manifesterar sig som en pop-up-ruta när man raderar en app. Av pop-up-rutan framgår att man har en prenumeration och att den kommer att kunna användas på andra enheter även om man raderar den. Det framgår även när prenumerationen förnyas. Om man vill så kan man via en direktlänk i pop-up-fönstret gå till hanteringssidan för abonnemang där man kan se över och/eller välja att stänga av prenumerationen. Tanken är förstås att man inte ska radera en app i tron om att det också stoppar en eventuell prenumeration som tillhör den. Alternativet är att peka på ”keep”, varpå prenumerationen fortsätter.
Pop-up-rutan är som sagt bara en av många åtgärder som Apple vidtagit på senare tid för att höja medvetenheten kring prenumerationer i IOS. Tidigare i år förändrade man till exempel riktlinjerna för utvecklare och ställde krav på att man var mer tydliga kring kostnaden för prenumerationer. Dessutom lade man till ett extra steg vid bekräftelsen av att man sätter igång ett abonnemang, något som ska förhindra att det sker av misstag, och man har även rumsterat om i menyerna för att det ska bli enklare att överblicka och hantera prenumerationer. Det här är förstås trevliga initiativ, och något som troligen gör att användarnas förtroende för bolaget stärks.