https://www.mobil.se/nyheter/ios-13-far-abonnemangsvarning-vid-radering-av-appar
567164
Nyheter
En av flera åtgärder på samma tema

IOS 13 får abonnemangsvarning vid radering av appar

Apple jobbar vidare med att höja användarnas medvetenhet kring vilka abonnemangstjänster de har via IOS. En ny funktion på temat har nu upptäckts i betaversionen av IOS 13.

Apple vill utan minsta tvekan vara (eller åtminstone framstå som) ”det hyggliga techbolaget”. På senare tid har man lanserat funktion efter funktion som värnar användarnas integritet, och man har inte varit direkt återhållsam med sin kritik mot hur andra techjättar exploaterar information om sina användare. Och nu kommer ännu en funktion på temat. Detta i form av en abonnemangsvarning när man raderar appar. Det är utvecklaren Federico Viticci som har upptäckt funktionen, som manifesterar sig som en pop-up-ruta när man raderar en app. Av pop-up-rutan framgår att man har en prenumeration och att den kommer att kunna användas på andra enheter även om man raderar den. Det framgår även när prenumerationen förnyas. Om man vill så kan man via en direktlänk i pop-up-fönstret gå till hanteringssidan för abonnemang där man kan se över och/eller välja att stänga av prenumerationen. Tanken är förstås att man inte ska radera en app i tron om att det också stoppar en eventuell prenumeration som tillhör den. Alternativet är att peka på ”keep”, varpå prenumerationen fortsätter. 

Pop-up-rutan är som sagt bara en av många åtgärder som Apple vidtagit på senare tid för att höja medvetenheten kring prenumerationer i IOS. Tidigare i år förändrade man till exempel riktlinjerna för utvecklare och ställde krav på att man var mer tydliga kring kostnaden för prenumerationer. Dessutom lade man till ett extra steg vid bekräftelsen av att man sätter igång ett abonnemang, något som ska förhindra att det sker av misstag, och man har även rumsterat om i menyerna för att det ska bli enklare att överblicka och hantera prenumerationer. Det här är förstås trevliga initiativ, och något som troligen gör att användarnas förtroende för bolaget stärks. 

Annons