-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
Rapport
Iphone: Fler lojala kunder men färre nya köpare
Antalet nya Iphone-köpare minskade under senaste året och kan komma att minska ännu mer framöver, enligt Fortune som hänvisar till en rapport från analyshuset Sanford Bernstein.
Försäljningen av Iphones fortsätter att peka uppåt men antalet nya köpare minskar, rapporterar BGR med hänvisning till Fortune.
Under Apples senaste finansiella år minskade antalet nya köpare av Iphone med 8 procentenheter och stod för 54 procent av nysålda Iphones, enligt en rapport från Sanford Bernsteins analytiker Toni Sacconaghi, som är källan till Fortunes artikel. Antalet nya köpare spås minska ännu mer framöver, nämligen med hela 26 procentenheter till 2015, då nya köpare ska stå för 28 procent av nya sålda enheter, enligt rapporten.
Det är dock inte bara dåliga nyheter för Apple. Rapporten visar även att antalet befintliga Iphone-ägare som valt att uppgradera till en nyare version av enheten konstant ökat under de senaste tre åren, från 25 procent år 2010 till 43 procent i år. Siffran spås även den öka framöver, till 57 procent nästa år och till 69 procent år 2015.
Apples nya enheter, Iphone 5s och Iphone 5c, lanseras i Sverige den 25 oktober. För den som inte kan vänta finns det även redan idag andra sätt att köpa dem.
Kommentar
Negativt med detta att det kan innebära att Apples produkter inte når nya kunder på samma sätt, bland dessa kanske yngre kunder, och därmed riskerar att förlora en del av sin ”cool-faktor”. Samtidigt så, då det ofta anses vara svårare – läs dyrare – att skaffa sig nya kunder än att behålla befintliga, är det inte bara en dålig nyhet för Apple på kortare sikt.
