-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
Kvartalsrapport HTC Q3 2011
Kinaboom för HTC

Den taiwanesiska mobiltillverkaren redovisar fortsatt mycket kraftig ökning för både volymer och intäkter, mycket tack vare en stark utveckling i Asien. Utfallet är strax under bolagets cirka tre månader gamla prognos.
Smartphonebolaget HTC fortsätter att kombinera goda marginaler med kraftig tillväxt. Det framgår av bolagets rapport för årets tredje kvartal. Vinsten efter skatt utgör 13,8 procent av totala intäkterna. Marginalen är lägre än under samma period förra året, men fortfarande i branschens absoluta toppnivåer.
Antalet levererade mobila enheter ökade med 93 procent från förra årets tredje kvartal till årets tredje kvartal där nya rekordvolymen 13,2 miljoner enheter registrerades. En svag nedgång för snittpriset (i lokal valuta) per såld mobil höll ner bolagets intäktsökning till 79 procent. Vinsten efter skatt ökade med 68 procent.
Några av förklaringarna till den goda utvecklingen påstås vara ett starkt varumärke, en bra produktportfölj och utökad distribution. En stor del av tillväxten kommer från asien och fram för allt Kina. Kina är den marknad där HTC har noterat den största volymtillväxten. Antalet levererade till Kina 9-faldigades mellan tredje kvartalet 2010 och tredje kvartalet 2011.
Omräknat till amerikanska dollar har HTC:s snittpris pendlat i intervallet 330 och 370 under de senaste 12 kvartalen. För senaste kvartalet lyder noteringen 344 dollar. Bolaget tycks inte ha lockats av att sälja betydligt billigare mobiler för att kriga om marknadsandelar som vissa av konkurrenterna gör.
I rapporten nämner HTC att bolaget har köpt upp molntjänstbolaget Dashwire för att även i framtiden kunna erbjuda konkurrenskraftiga produkter och tjänster. Avsikten är att bland annat att optimera Dashwires nätbaserade synkronisering för HTC:s Sense-plattform.
Bolagets egen prognos för årets avslutande kvartal är en volym, omsättning och vinstmarginal som är i nivå med det tredje kvartalet. Om utfallet prickar prognosen innebär det en volymökning i intervallet 31–42 procent på årsbasis.

HTC, juli–september 2011 (2010)
Omsättning: 135,8 miljarder NT-dollar (75,85)
Nettoresultat: 18,68 miljarder NT-dollar (11,10)
Nettomarginal: 13,8 procent (14,6)
Sålda mobila enheter: 13,2 miljoner (6,8)