-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
Mobil matchmaking
Knyt jobbkontakter på språng
Med sin nya mobila satsning utmanar Linkedin både Google och Facebook.
Google var ett av de första. Redan 2010 deklarerade företaget att det är “mobile first” som gäller. Sedan dess dominerar Google de mobila söktjänsterna och Googles mobilannonsinkomster har skjutit i höjden. Facebook har, efter sina senaste satsningar på att göra sina plattformar allt mer mobilvänliga, gjort en liknande resa. Både mobila användare och annonsintäkter har flerdubblats, i sin senaste kvartalrapport redovisade Facebook att de mobila annonsintäkterna på ett år har ökat från att utgöra 42 procent av de totala annonsintäkterna till att nu ligga på 62 procent.
Nu vill Linkedin ha en del av kakan. Med 43 procent av användarna redan på mobila enheter deklarerar man att mobilt ska gå först och lanserar en rejält uppfräschad mobilapp.
– Det är faktiskt första gången som vi lanserar någonting för både mobil och surfplatta samtidigt och första gången någonsin som vårt företag lanserar något för mobila enheter före desktop, säger Kiran Prasad, ingenjörschef på Linkedin till Venture Beat.
Det nya gränssnittet ger en snabbare överblick över en persons profil; var den jobbar, dess yrkesroll och vilka poster den skrivit. Linkedin har dessutom arbetat vidare på de funktioner som anpassar vilken information som visas. En titt på en annan persons profil avslöjar snabbt gemensamma vänner eller om man exempelvis har gått på samma skola. Därtill skräddarsys profilinnehållet beroende på vem som tittar på den, exempelvis ändras vilka rekommendationer som besökaren ser.
– Vi lägger helt enkelt den mest relevanta Linkedininformationen först, förklarar Kiran Prasad.
Han lovar även att övergången mellan desktop- och mobilmiljö, samt mellan dess olika appar (Linkedin har även nyhetsappen Likedin Pulse och jobbsökarappen Linkedin Recruiter) ska ha blivit så sömlös som det är möjligt.
Mobilanpassningen kommer först till USA för att sedan rullas ut i andra länder. Framtiden får utvisa om Linkedins upphottade profillayout och smartare algoritmer kan stjäla en del av Googles informationssökningar och Facebooks sociala sökningar. Under tiden riktar vi blicken mot Linkedins kvartalsresultat som bolaget presenterar senare i dag.
