-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Mobil matchmaking
Knyt jobbkontakter på språng

Med sin nya mobila satsning utmanar Linkedin både Google och Facebook.
Google var ett av de första. Redan 2010 deklarerade företaget att det är “mobile first” som gäller. Sedan dess dominerar Google de mobila söktjänsterna och Googles mobilannonsinkomster har skjutit i höjden. Facebook har, efter sina senaste satsningar på att göra sina plattformar allt mer mobilvänliga, gjort en liknande resa. Både mobila användare och annonsintäkter har flerdubblats, i sin senaste kvartalrapport redovisade Facebook att de mobila annonsintäkterna på ett år har ökat från att utgöra 42 procent av de totala annonsintäkterna till att nu ligga på 62 procent.
Nu vill Linkedin ha en del av kakan. Med 43 procent av användarna redan på mobila enheter deklarerar man att mobilt ska gå först och lanserar en rejält uppfräschad mobilapp.
– Det är faktiskt första gången som vi lanserar någonting för både mobil och surfplatta samtidigt och första gången någonsin som vårt företag lanserar något för mobila enheter före desktop, säger Kiran Prasad, ingenjörschef på Linkedin till Venture Beat.

Det nya gränssnittet ger en snabbare överblick över en persons profil; var den jobbar, dess yrkesroll och vilka poster den skrivit. Linkedin har dessutom arbetat vidare på de funktioner som anpassar vilken information som visas. En titt på en annan persons profil avslöjar snabbt gemensamma vänner eller om man exempelvis har gått på samma skola. Därtill skräddarsys profilinnehållet beroende på vem som tittar på den, exempelvis ändras vilka rekommendationer som besökaren ser.
– Vi lägger helt enkelt den mest relevanta Linkedininformationen först, förklarar Kiran Prasad.
Han lovar även att övergången mellan desktop- och mobilmiljö, samt mellan dess olika appar (Linkedin har även nyhetsappen Likedin Pulse och jobbsökarappen Linkedin Recruiter) ska ha blivit så sömlös som det är möjligt.
Mobilanpassningen kommer först till USA för att sedan rullas ut i andra länder. Framtiden får utvisa om Linkedins upphottade profillayout och smartare algoritmer kan stjäla en del av Googles informationssökningar och Facebooks sociala sökningar. Under tiden riktar vi blicken mot Linkedins kvartalsresultat som bolaget presenterar senare i dag.