-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
Telefonförsäljning av mobilabonnemang
Konsumentombudsmannen stämmer Mobilegroup-Telefonihuset
Över 900 personer har anmält företaget för oseriös telefonförsäljning, och nu stämmer Konsumentverket företaget och dess ägare.
På kort tid har Konsumentverket fått ett stort antal anmälningar mot ett bolag som gått under namnet Mobilegroup, och senare bytt namn till Telefonihuset. Historien är densamma. Personen som ringer upp uppger att han ringer från kundens operatör, ofta Tre, och lovar lägre abonnemangskostnad samt att man ska få några produkter gratis. Sedan kommer ett paket med teknikprylar - och en kraftigt tilltagen faktura på mellan 10 000 och 25 000 kronor. Så här besskriver en av de drabbade:
”Mannens som ringde sa att han var från Tre och att han skulle hjälpa mig att få billigare abonnemang. Dessutom erbjöd han att skicka över en gåva. Sakerna som jag inte beställt visade sig kosta 19 000 kronor, och när jag kontaktade dem sa de att ångertiden gått ut.”
–Det här är väldigt fult gjort. KO ser mycket allvarligt på de här affärsmetoderna som vi anser präglas av hänsynslöshet mot konsumenterna och utpräglad nonchalans mot gällande regler. Därför vill vi att domstolen utfärdar ett omedelbart förbud för både företaget och personen bakom företaget, säger Ida Nyström, processråd vid KO.
KO riktar stämningsansökan även mot personen bakom företaget eftersom det finns en risk att denne fortsätter verksamheten under nya företagsnamn.
Flera av de drabbade har även polisanmält Mobilegroup-Telefonihuset. Även Tre har polisanmält företaget. KO vill att domstolen också dömer ut en marknadsstörningsavgift på 2,4 miljoner kronor.
Tre har av allt att döma inte haft någon relation till Mobilegroup-Telefonihuset, men händelsen kan inte komma lägligt för dem då de följer en annan incident, där Telenor råkat ut för ett dataintrång i ett säljstödssystem, där personuppgifter från över 30 000 personer läckt ut. Dessa uppgifter har sedan använts av Telemarketingföretaget Abbonera för att försöka värva över Telenors kunder till Tre. Tre har avslutat samarbetet med Abonnera och för en dialog med Telenor kring det skedda.

