-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
Stort lyft under fjärde kvartalet 2018
Kraftig ökning av antalet levererade AI-högtalare i Europa

Intresset för AI-högtalare tilltar snabbt i Europa. Det visar siffror från analysfirman IDC.
I USA ser marknaden för så kallade AI-högtalare (det vill säga högtalare med mikrofoner som används för att kommunicera med AI-assistenter som Google Assistent eller Amazon Alexa) helt annorlunda ut än i Europa, något som bland annat kan tillskrivas Amazons dominans med produkterna i Echo-serien, som bara funnits i mycket begränsad omfattning på vår sida av Atlanten. Nu har Europa börjat intressera sig för konceptet i allt högre utsträckning, och då det sista kvartalet 2018 blev ett rekordkvartal för segmentet med smarta hem-produkter så påverkade det självfallet också antalet levererade AI-högtalare. Det visar färska siffror från analysfirman IDC. Tillväxten i smarta hem-segmentet landade på 15,1 procent under fjärde kvartalet, och sett under hela året ökade antalet leveranser med hela 23,1 procent. Inte mindre än 7,5 miljoner AI-högtalare levererades i Europa under fjärde kvartalet 2018.
Black Friday en nyckel
Handelshögtiden Black Friday gav av allt att döma segmentet en enorm skjuts. Dessutom tycks konkurrensen mellan Google och Amazon – och den marknadsföring som båda företagen därmed satsat på – ha medfört att försäljningen tog rena glädjeskuttet över julhelgen. Amazon rullade ut sina första Echoprodukter i Italien och Spanien, medan Google lanserade sina Homehögtalare i fem nya länder i Europa. I Central- och Östeuropa växer efterfrågan, men hålls samtidigt tillbaka av bristande språkstöd. Där ligger Google onekligen i vinnarhålet, då man planerar stöd för mer än 30 språk redan i slutet av 2019.