När vi redan vet

Krönika: Läckor kontra officiella lanseringar – för vem?

Samsung Unpacked är över för den här gången och det föregicks av så många läckor att vi redan visste nästan allt i förväg. Nu väntar många på Apples presentation av Iphone 14 och där ser läget likartat ut.

Publicerad Uppdaterad

Läckor har egentligen alltid funnits där. Det har dock inte lanseringseventen som med åren blivit allt vanligare, ofta med Apple som förebild. Det blir dock allt vanligare att det mesta som presenteras på dessa lanseringsevent, sända online för alla kunder att ta del av, är känt sedan tidigare. Anledningen till det är att masstillverkning drar igång långt innan officiell lansering och sker med en rad olika underleverantörer. Det blir helt enkelt svårt att hålla all information hemlig. För från tillverkarnas håll vill man, för att inte skada försäljning av befintliga produkter, hålla de kommande hemliga så länge som möjligt och sedan ha bara en kort tidsperiod mellan lansering och faktisk säljstart.

Idag är techläckare som Evleaks, Ice Universe, analytikern Ming-Chi Kuo, Bloombergs Mark Gurman och youtubern Jon Prosser namn många känner igen. De avslöjar titt som tätt detaljer kring kommande, ännu inte lanserade telefoner.

Värsta drabbade av läckor är egentligen Samsung och Apple. Redan idag vet vi med ganska stor säkerhet till exempel att Iphone 14-serien introducerar Always on Display och ersätter dagens sensorpanel med två skärmhål, ett runt och ett långsmalt för selfiekamera och Face ID.

Läckor har egentligen alltid funnits där. Det har dock inte lanseringseventen som med åren blivit allt vanligare, ofta med Apple som förebild. Det blir dock allt vanligare att det mesta som presenteras på dessa lanseringsevent, sända online för alla kunder att ta del av, är känt sedan tidigare. Anledningen till det är att masstillverkning drar igång långt innan officiell lansering och sker med en rad olika underleverantörer. Det blir helt enkelt svårt att hålla all information hemlig. För från tillverkarnas håll vill man, för att inte skada försäljning av befintliga produkter, hålla de kommande hemliga så länge som möjligt och sedan ha bara en kort tidsperiod mellan lansering och faktisk säljstart.

Idag är techläckare som Evleaks, Ice Universe, analytikern Ming-Chi Kuo, Bloombergs Mark Gurman och youtubern Jon Prosser namn många känner igen. De avslöjar titt som tätt detaljer kring kommande, ännu inte lanserade telefoner.

Värsta drabbade av läckor är egentligen Samsung och Apple. Redan idag vet vi med ganska stor säkerhet till exempel att Iphone 14-serien introducerar Always on Display och ersätter dagens sensorpanel med två skärmhål, ett runt och ett långsmalt för selfiekamera och Face ID.

Tillverkarna agerar på de här läckorna på olika sätt. Det har blivit allt vanligare att tillverkare går ut med information i små portioner så att med eller utan läckor, nästan all information är känd innan den officiella lanseringen. Det finns allt fler och tydligare indikationer på att de stora lanseringarna inte lockar lika många tittare som för några år sedan. Det kan ha att göra med att vi byter telefon allt mer sällan men frågan när både läckor och tillverkarna själva bidrar till att dra ner nyhetsvärdet för den officiella lanseringen.

Vem är den till för?