Några tappar, några avancerar

Krönika: Mobilernas popularitet och inte bara bäst och sämst

Erik Mörner följer mobiltillverkarnas framgångar, nederlag, hur de reagerar på eller skapar trender och han reflekterar över vad som egentligen styr vad.

Publicerad Uppdaterad

Jag följer så klart på nära håll hur mobilbranschen förändras. Några märken har under lång tid levererat stabilt medan andra tappat och i vissa fall försvunnit helt. Samtidigt har uppstickare kommit, etablerat sig och växt.

De krafter som påverkar den här utvecklingen är så klart flera. Trender och snackisar behöver inte alltid resultera i att den tillverkaren faktiskt säljer massor av telefoner. Faktisk innovation eller för den delen massiva marknadsföringsinvesteringar är inte heller någon garanti för framgång för tillverkaren i fråga.

När jag tittar på olika märkens popularitet så ser jag ju till exempel hur mycket frågor och läsarkommentarer vi får kopplat till olika märken. Hur intresseväckande olika märkens lanseringsevent är märker så klart både vi och tillverkarna själva. Det säger något om mobilbranschen i stort och inte bara om den enskilda tillverkaren. Vi ser att de stora lanseringseventen från jättarna inte är den självklara fokuspunkten längre (jag tittar på er Apple Keynote Event och Samsung Unpacked), men intresset finns där, det tar bara andra former. Och Apple och Samsung måste anstränga sig allt mer för att faktiskt locka publiken. 

Jag följer så klart på nära håll hur mobilbranschen förändras. Några märken har under lång tid levererat stabilt medan andra tappat och i vissa fall försvunnit helt. Samtidigt har uppstickare kommit, etablerat sig och växt.

De krafter som påverkar den här utvecklingen är så klart flera. Trender och snackisar behöver inte alltid resultera i att den tillverkaren faktiskt säljer massor av telefoner. Faktisk innovation eller för den delen massiva marknadsföringsinvesteringar är inte heller någon garanti för framgång för tillverkaren i fråga.

När jag tittar på olika märkens popularitet så ser jag ju till exempel hur mycket frågor och läsarkommentarer vi får kopplat till olika märken. Hur intresseväckande olika märkens lanseringsevent är märker så klart både vi och tillverkarna själva. Det säger något om mobilbranschen i stort och inte bara om den enskilda tillverkaren. Vi ser att de stora lanseringseventen från jättarna inte är den självklara fokuspunkten längre (jag tittar på er Apple Keynote Event och Samsung Unpacked), men intresset finns där, det tar bara andra former. Och Apple och Samsung måste anstränga sig allt mer för att faktiskt locka publiken. 

Uppgångar och fall

Andra tillverkare har haft annorlunda resor än Apple och Samsung. Nokia känner vi till. De gjorde en spektakulär krasch för att sedan aldrig få samma relevans i form av det licensierade Nokia-varumärket rattat av HMD Global. Oneplus är intressanta. De har gått från att vara ett nischvarumärke med en enligt egen utsago liten, dedikerad anhängarskara. Men sedan dess har de breddat den och vill nu locka snart sagt alla. Sony har gjort precis motsatt resa, från att rikta sig till alla till att allt mer snäva in på målgrupp.

Xiaomi tror jag mest på som den mest framgångsrika tillverkaren under kommande året. De avancerar på vad det verkar som ren vilja. Och, ska man kanske tillägga, andras olycka.