Borde gå att göra bättre

Krönika: Vad var det som var så bra med 5g?

När jag nu till slut fått 5g är det ofta en försämring.

Publicerad Uppdaterad

Det dröjde länge innan jag ens fick 5g-täckning i mobilen. Det beror delvis på att den svenska 5g-utbyggnaden går rätt långsamt (vilket i sin tur beror på en serie sent påkomna säkerhetsrestriktioner men det är inte ämnet för denna krönika). Men långtifrån bara, jag bor ju och jobbar i Stockholm som förmodligen är det område mobiloperatörerna prioriterat hårdast att få igång 5g-täckning i.

Det tog också tid innan jag ens fick 5g-stöd i mitt mobilabonnemang. I dagsläget är 5g främst en vinst för operatörerna som kan råda bot på ett kapacitetsproblem, men det hindrar dem inte från att försöka ta betalt av slutanvändarna för något de har svårt att förklara fördelarna med. De flesta operatörerna begränsar därför 5g i deras billigare abonnemang, och i synnerhet deras lågprismärken. Tredje part har också drabbats, och MyBeat, som inte ägs av någon av de stora operatörerna och som gick i Telias nät blev tvungna att byta till Telenor för att få tillgång till 5g i sina abonnemang.

Men till slut sammanföll alltså stjärnorna och jag hade både 5g-stöd i abonnemanget och täckning där jag befann mig. På kontoret rentav. Jag laddade naturligtvis genast ner Bredbandskollens app för att testa vilka hastigheter jag kom upp i med 5g.

Det dröjde länge innan jag ens fick 5g-täckning i mobilen. Det beror delvis på att den svenska 5g-utbyggnaden går rätt långsamt (vilket i sin tur beror på en serie sent påkomna säkerhetsrestriktioner men det är inte ämnet för denna krönika). Men långtifrån bara, jag bor ju och jobbar i Stockholm som förmodligen är det område mobiloperatörerna prioriterat hårdast att få igång 5g-täckning i.

Det tog också tid innan jag ens fick 5g-stöd i mitt mobilabonnemang. I dagsläget är 5g främst en vinst för operatörerna som kan råda bot på ett kapacitetsproblem, men det hindrar dem inte från att försöka ta betalt av slutanvändarna för något de har svårt att förklara fördelarna med. De flesta operatörerna begränsar därför 5g i deras billigare abonnemang, och i synnerhet deras lågprismärken. Tredje part har också drabbats, och MyBeat, som inte ägs av någon av de stora operatörerna och som gick i Telias nät blev tvungna att byta till Telenor för att få tillgång till 5g i sina abonnemang.

Men till slut sammanföll alltså stjärnorna och jag hade både 5g-stöd i abonnemanget och täckning där jag befann mig. På kontoret rentav. Jag laddade naturligtvis genast ner Bredbandskollens app för att testa vilka hastigheter jag kom upp i med 5g.

7,16 Mbit/s i nedladdningshastighet visade det sig. Uppladdningshastigheten var mindre än en megabit per sekund. 3g-hastigheter. Det säger sig nästan själv att jag fick betydligt snabbare mobilt internet när jag gick in i inställningarna och ändrade så att bara 2g, 3g och 4g fick användas. Min kollega Erik har berättat att samma sak gäller hemma hos honom, han får lägre datahastigheter med 5g än med 4g.

Jag ska säga att jag sedan denna första gång varit på ställen där jag fått 2-300 Mbit/s med 5g. Jag har inte heller problem med att 5g inte alltid klarar av att leverera fantastiska datahastigheter. 5g går på höga frekvenser vars signalstyrka lätt blockeras av husväggar och annat och det var väntat att dessa problem skulle bli ännu större än för 4g.

Vad jag inte förstår är varför det inte finns något i systemet som hindrar att jag får en kass 5g-signal i stället för en utmärkt med 4g. Som jag just skrev är ju detta något man lätt kunnat förutse att det skulle inträffa. 

En del mobiltelefoner har funktioner för att växla till mobilnätet om de känner att datahastigheten för det wifi man använder är mycket sämre än på mobilnätet, och man skulle kunna tänka sig att samma teknik kan användas för att växla mellan 5g och 4g, men jag tycker inte att detta är mobiltillverkarnas problem att lösa, det är mobiloperatörernas.

Om moperatörerna nu vill ta betalt för 5g genom att sälja dyrare abonnemang till användarna är det minsta man kunde begära att det åtminstone inte innebär sämre användarupplevelse för kunden att få 5g-täckning?