-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Rykte
LG på väg att lämna Kina

Enligt källor till Digitimes ska den koreanska elektronikjätten LG överväga att dra sig ur den kinesiska smartphone-marknaden helt och hållet, på grund av dåliga försäljningssiffror.
Konkurrensen med inhemska budgetmärken som exempelvis Xiaomi är en utmaning för alla stora telefontillverkare på den kinesiska marknaden. Vissa har förstås drabbats hårdare än andra, och LG sägs nu överväga att lämna den kinesiska marknaden helt och hållet till följd av usla försäljningssiffror. Det är källor till publikationen Digitimes som hävdar att LG primärt överväger att inte lansera sin nya flaggskeppsmodell G6 i landet, och kanske till och med dra sig ur marknaden helt. LG:s marknadsandel i Kina under 2016 uppges ha varit lägre än 0,1 procent.
LG är inte ensamma om att ha liknande tankegångar. Även Sony aviserade i början av året att man tänker fokusera betydligt mindre på Kina framöver, även om man inte har tillkännagivit några planer på att dra sig ur landet helt och hållet. LG ska enligt uppgifterna välja att fokusera sina satsningar på de marknader där företagets produkter går bäst, till exempel i USA, Europa och Sydkorea. I USA hade LG en marknadsandel på 15,5 procent under 2016 och rankas därmed som den tredje största telefontillverkaren där. Även i Sydamerika skördar den koreanska elektroniktillverkaren förhållandevis stora framgångar med sina mobiltelefoner.