-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 2): Mobiltillverkarnas framtidsutsikter
-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
Nu får Samsung hårdare konkurrens
LG satsar på ökad OLED-produktion
LG vill ha en större bit av kakan när det kommer till OLED-skärmar för mindre enheter, och gör nu en storsatsning för att ta upp kampen med lokala konkurrenten Samsung.
3,5 miljarder dollar, eller motsvarande cirka 31 miljarder kronor, är ingen liten summa pengar. Men det är precis vad den koreanska elektronikjätten LG nu planerar att satsa på tillverkning av mindre OLED-paneler. I dagsläget har Samsung näst intill monopol på den marknaden, och givetvis vill LG in och sno åt sig lite av landsmännens domäner. Och pengarna går bland annat till en ny fabrik.
Ny fabrik igång 2018
Enligt uppgifter till sydkoreanska medier är LG:s ambition att ha den nya fabriken igång till andra kvartalet 2018. Men utöver det så ska man också förbättra produktionenskapaciteten vid de två befintliga anläggningar där man redan i dag tillverkar OLED-paneler. Den totala produktionskapaciteten förväntas landa på 120 000 skärmar per månad. Det innebär att man även efter satsningen ligger långt bakom Samsung, som har en kapacitet på nästan det dubbla.
Även Samsung vill utöka
Samsung, som redan idag har en marknadsandel på nästan 95 procent på området, går dock också i expansionsplaner. En utbyggnad av de befintliga produktionsfaciliteterna sägs vara under utvärdering, då man vill behålla sin starka position på marknaden.