Annons

LG 360 VR

LG:s Virtual Reality-headset i test

LG:s VR-glasögon har valt ett lite annorlunda tänk.

Publicerad Uppdaterad
Betyg:
7/10

Först och främst, om du aldrig har provat Virtual Reality bör du göra det. Det är visserligen inte till någon större nytta, men det är väldigt kul. Det är svårt att förstå hur kul förrän man har prövat. Dels för 3D-effekter, förstås, men även tvådimensionella bilder och filmer i 360 grader, något som det kommer allt fler kameror för, gör sig bäst i ett VR-headset.

Det behöver inte kosta skjortan längre. Samsungs Gear VR kostar 1 000 kronor, och Googles kartonglösning kostar från 29 kronor och uppåt. LG:s variant 360 VR kostar lite mer än Samsung Gear VR, men inte särskilt mycket om man tar med att Samsung Galaxy S7 är dyrare än LG G5 till att börja med.

LG 360 VR har också fördelen att du inte använder mobilen som skärm, vilket gör själva headsetet, med en liten skärm för varje öga, lättare och smidigare att ha på sig. Dessutom kan du använda mobilen som fjärrkontroll till headsetet. Headsetet har ett hörlursuttag men inget batteri och behöver inte laddas separat.

När du installerar LG 360 VR är det en lång rad appar som laddas ner till din telefon för att det ska fungera, sedan får du gå igenom en riktigt bra instruktion för hur du styr headsetet. Däremot är det pilligt när du ska justera linserna i sidled och skruva på fokus för rätt inställning. Särskilt det senare vill du helst göra med headsetet på, och det är väldigt svårt att få till. Om det här var något du gjorde en gång och sen aldrig mer vore det okej, men nu måste varje person som ska använda LG 360 VR justera för sitt synfel. Samsungs lösning med en ratt på utsidan av headsetet är bättre.

Arbetsfördelningen mellan mobilen och headsetet är inte alltid helt glasklar. Headsetet drar igång när du sätter på dig det och lever i stort sett sitt eget liv med egen appbutik och liknande. Men vissa appar till headsetet startar du i stället från mobilen. Utöver att använda mobilens skärmyta som pekplatta till Gear VR finns två knappar på headsetet som är lätta att komma åt och känna skillnad mellan, som kan användas i stället för mobilen. Styrningen känns enkel och intuitiv.

Jämfört med samtliga alternativ jag provat är LG 360 VR bekvämare att ha på sig och lättare att ta på och av. Nackdelen är att det har lite glipa mellan ögon och bild och släpper in mer ljus än en del andra modeller, vilket jag inte stör mig så mycket på. Jag tycker också att synfältet blir lite snävare än på en del andra lösningar, och att bilden böjs rätt mycket i kanterna av synfältet, men i praktiken vrider man ändå huvudet för att titta sig runt snarare än att titta i ögonvrån. Jag upplever bildkvaliteten i övrigt som likvärdig med andra VR-lösningar.

Programvaran i den version jag testar är väldigt tidig och därför finns det inte heller särskilt mycket utbud. Någon webbläsare eller youtubeapp finns till exempel inte, så sättet att ta del av VR-utbudet som finns på nätet är att ladda hem bilder och filmer och titta på dem i galleriappen.

3D-lösningar byggda för Google Cardboard och Gear VR fungerar inte heller ännu, men ska göra det vid release. Växlar jag till att ta bort 3D-effekten och visa bilder och filmer i 2D så kan jag ändå njuta av 360-gradersbilder och filmer.

Tänkte du ändå köpa en LG G5 är det här tillbehöret värt både en och två tittar. Väljer du mellan G5 och andra mobiler är det framför allt Samsungs toppmodeller som har en annorlunda men på många sätt likvärd lösning. Lyckas LG med sin målsättning att göra 360 VR tillgänglig till andra Androidmobiler blir det en riktigt intressant produkt inte bara för G5-användare.

Betyg:
7/10

LG 360 VR

Typ: Virtual Reality-headset
Vikt: 180 gram
Pris: 2 500 kronor