-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Stöd till apputvecklare?
Med Apple Pay boostas in-appköpen

Det nya betalsystemet kommer att göra det ännu enklare att shoppa i appar.
Apple presenterade på måndagen siffrorna för sitt brutna räkenskapsårs fjärde kvartal, ett kvartal “för historieböckerna”, mycket tack vare försäljningssucéerna Iphone 6 och Iphone 6 Plus.
Apple Watch och Apple Pay hann dock inte komma med i den finansiella rapporten – och kommer inte att göra det i fortsättningen heller. Apple Watch hamnar i kategorin "Övriga produkter" och Apple Pay integreras i "Tjänster" tillsammans med bland annat Itunes.
Itunes tillhörde dock kvartalets kioskvältare med rekordmånga, 85 miljoner, nedladdningar. Det kan jämföras med de 60 miljoner nedladdningarna under samma kvartal förra året och intäkterna på 4,6 miljarder dollar innebär en ökning på 36 procent på årsbasis. Försäljningen under samma period steg med 22 procent.
Introduktionen av Apple Pay i systemet kommer med största sannolikhet att få siffrorna att växa ännu mer framöver. Även om betalsystemet oftast nämns i samma andetag som fysiska butiker och restauranger så kan det även användas för in-appköp, vilka därmed kommer bli ännu enklare. Med ett fingertryck kommer Touch ID i kombination med de registrerade betalkorten fungera inte bara för medieköp i Itunes, men också för alla typer av in-appköp, även exemplevis beställa mat utan att Apple-ID och lösenord krävs.
Men även om App Store och Google Play erbjuder nästintill lika många appar, 1,3 miljoner respektive 1,4-1,5 miljoner gäller självklart ovanstående endast appar som laddas ner till Apples senaste telefoner, med Ios 8 installerat. Sett till antalet appar hade, enligt Priori Data, App Store i augusti 48 procent av den europeiska appmarknaden. Sett till antalet nedladdningar var siffran 22 procent.