-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Consumer Reports ger svidande kritik
Microsoft försvarar Surface-produkterna efter kvalitets-sågning
Den mycket inflytelserika konsumentpublikationen Consumer Reports menar att Microsofts Surface-produkter håller så dålig kvalitet att man inte längre kan rekommendera dem. Men Microsoft håller inte med och går nu ut och försvarar sina produkter.
Den icke vinstdrivande amerikanska organisationen Consumers Union driver även publikationen Consumer Reports, vars omdömen om diverse produkter inte sällan får ett enormt genomslag bland konsumenterna. Nu har man i en färsk artikel valt att inte längre rekommendera konsumenterna att köpa Microsofts Surface-produkter, då man anser att de håller alldeles för dålig kvalitet. Consumer Reports hänvisar till en enorm undersökning man låtit genomföra bland inte mindre än 90 000 konsumenter. Och just Surface-produkterna har en osedvanligt hög problemfrekvens, då hela 25 procent av användarna anser att de haft problem med sina produkter efter att ha ägt dem i två års tid. Consumer Reports skriver i texten att den som värdesätter hållbarhet bör titta på andra märken.
”Vi jobbar ständigt med kvalitén”
Men Microsoft menar att slutsatsen är felaktig och går nu i ett blogginlägg ut och försvarar sina produkter. Det är divisionschefen Panos Panay som står bakom inlägget där han hävdar att Microsoft förvisso hyser respekt för Consumer Reports, men att siffrorna inte speglar verkligheten. ”Surface har varit på en riktig resa under flera år och vi har lärt oss mycket på vägen. Vi jobbar hela tiden med kvalitet och mäter bland annat felfrekvens och antal återlämnade produkter” skriver Panay, som hävdar att det inte på långa vägar handlar om att 25 procent upplever problem med enheterna. Dessutom påpekar han att både Surface Pro 4 och Surface Book-användarna registrerat en kundnöjdhet på 98 procent. När det gäller hållbarhet ska Apple tillverka de mest tillförlitliga produkterna, enligt Consumer Reports.