-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Guide: Mobilize your business
Mobil marknadsföring: Facebook dödförklarar cookies
När kunderna flyttar runt på olika enheter måste även marknadsföring och sälj hänga med.
Facebook och Expedia delar med sig av sina insikter om hur man fångar och behåller den mobila kunden.
– Människor är inte cookies, slår Johnas Liljegren, Client Partner på Facebook, fast.
Han pratar om Facebooks lösning för att hitta och följa målgrupper i en tid när människor hoppar mellan olika sociala nätverk, når internet både via webben och via mobilappar och dessutom hoppar mellan smartphone, surfplatta och dator.
Största utmaningen: nå en kund på olika plattformar
Att använda cookies för att försöka förstå och spåra dem blir allt meningslösare då cookies inte hänger med mellan plattformar och enheter. Det gör Facebook-profiler, påpekar Liljegren.
Resegiganten Expedia har just stått inför utmaningen att kunna följa kunder som flyttar runt på olika enheter. Men genom att förvandla den desktopfokuserade säljverksamheten till en app för resetjänster har man lyckats, menar Mark Tavender, Senior E-commerce Manager på Expedia.
– Expedia har gått från att bara sälja en billig flygbiljett till vem som helst till att bli våra återkommande kunders val av resepartner, säger han.
Genom att följa användarbeteenden och erbjuda efterfrågade tjänster har Expedia fått allt trognare kunder – och därmed än lättare att förstå vilka tjänster som de behöver före, under och efter resan.
Numera bokar 25 procent av användarna resan i luren.
Vara användbar
Datainsamling för att rikta budskap, funktioner och tjänster till rätt kund vid rätt plats och rätt tid har sina risker. Det gäller att vara användbar – men inte på bekostnad av kundens personliga integritet, förklarar Mark Tavender, och påpekar att Expedia inte är intresserade av kundernas personliga reseplaner, utan bara av deras användarmönster. För Facebook handlar det om att inte komma i konflikt med användarnas sociala liv. Enligt Johnas Liljegren har därför endast fem procent av nyhetsflödet på Facebook kommersiellt ursprung.
