-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Generationsskifte
Mobil marknadsföring tar över
Snart står mobila annonser för över hälften av all marknadsföring, säger marknadschefer.
35 procent av världens marknadschefer tror att de om fem år kommer att lägga över hälften av sin marknadsföringsbudget på mobila kanaler. Det framkommer i undersökningen “Time for digital transformation. Or risk being left on the sidelines”, gjord av konsultfirman Accenture.
Mobil tilltro ökar
Det är för fjärde året som Accenture släpper sin CMO Insight-rapport, och tilltron till digital marknadsföring, inte minst mobil sådan, går spikrakt uppåt. 58 procent av de tillfrågade marknadscheferna anser i dag att mobil marknadsföring är effektiv eller mycket effektiv – jämfört med 50 procent för två år sedan.
Just inom mobil marknadsföring går det också att att urskilja en betydande skillnad mellan olika åldersgrupper. Sju av tio marknadschefer under 50 år menar att mobila kanaler är viktiga för att nå konsumenter och samarbetspartners, medan färre än fem av tio över 50 år anser detsamma.
Generationsskifte på gång
Det är en generationsfråga, menar Accenture, och pekar på att 38 procent av de marknadschefer som har vuxit upp med digitala kanaler, de under 35 år, lägger stor vikt vid mobil marknadsföring. Av de som är äldre än så anser endast 18 procent att mobila kanaler är avgörande för en framgångsrik kampanj.
– För yngre marknadsförare är mobilt inte en kanal, det är en livsstil, slår Accenture fast.
OM UNDERSÖKNINGEN
CMO Insights bygger på svar från 581 marknadschefer i elva länder och inom tio branscher. De har har besvarat frågor om sin syn på hur marknadsföringslandskapet kommer att förändras den kommande femprsperioden.