Växande problem för mobiltillverkarna

Mobilköparnas uppgraderings-cykler blir allt längre

Det blir allt tuffare att motivera mobilköparna att uppgradera till en ny telefon, åtminstone på den amerikanska marknaden. Det visar färska siffror från analysfirman Baystreet Research. Enligt dem har uppgraderingscykeln gått från 23 månader till 31 månader på fyra år, och allt tyder på att den bara blir längre.

Publicerad Uppdaterad

När bytte du mobiltelefon senast? Och byter du oftare nu än  förr? Möjligen har trenden inte fått fäste i vår del av världen ännu, men på den för tillverkarna extremt viktiga amerikanska marknaden är tendensen tydlig: Uppgraderingscykeln blir längre och längre. Så sent som 2014 bytte den genomsnittlige konsumenten telefon var 23:e månad, det vill säga lite oftare än vartannat år. Men cykeln har blivit längre och längre och på de senaste fyra åren växt till 31 månader. Nästa år ska uppgraderingscykeln i snitt ligga på 33 månader, förutspår analysfirman Baystreet Research. Vad det beror på är förstås svårt att säga, men förmodligen bidrar flera olika faktorer till utvecklingen. 

Flaggskeppen har blivit svindyra

Det är förstås inget direkt långskott att gissa på att priserna på dagens flaggskeppstelefoner spelat in. Den magiska 1 000-dollarsgränsen har sannolikt medfört att många drar sig för att byta upp sig alltför kvickt. Äldre telefonmodeller blir därmed prismässigt mer attraktiva. Siffror visar också att allt fler nu väljer att köpa begagnade och fabriksrenoverade telefoner idag än för några år sedan. Man kan förstås också tänka sig att bristande innovation i smartphonesegmentet har gjort det mindre intressant att byta till en ny telefon i brådrasket. Att ha det senaste och det bästa är således inte längre lika viktigt ur statussynpunkt. Möjligen behövs något spännande teknologiskt genombrott för att vända trenden. 

Källa