-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Mest pengar på spel
Mobilspel större än digital musik
Enligt en undersökning lägger vi numera mer pengar på mobila spel än på digital konsumtion av musik.
Att mobilt spelande växer vet vi, annars hade inte allt King gör fått så mycket uppmärksamhet, eller alla turer kring Flappy Bird för den delen. Men exakt hur stort är mobilt spelande? Enligt App Annie är det närmast fåniga siffror vi tittar på.
En undersökning de gjort, som täcker in USA, stora delar av Europa, Japan och Sydkorea visar att tillväxten för vad vi spenderar på mobilt spelande är upp 130 procent sedan föregående år. Digital musik växer förvisso också, men där ligger ökningen på mellan 10 och 20 procent.
Totalt handlar det om strax över dubbelt så mycket pengar som går in i mobilt spelande jämfört med vad som läggs på digital musik… och då pratar vi bara om pengar som spenderats på in app-köp och inte på rena spelköp. Framåt sommaren spås det att pengarna vi lägger på mobilt spelande kommer att överstiga de samlade intäkterna från både digital musik och film.
Det skiljer sig givetvis en hel del mellan marknaderna, där Japan leder överlägset på spelköpsfronten, medan musik och film ligger lite före i USA.
Även om det inte går att förneka att spel blivit en enorm ekonomisk och kulturell faktor ska det dock ändå nämnas i sammanhanget att vi pratar om lite olika betalningsmodeller. Medan spel köps antingen som en engångssumma eller som små enskilda investeringar i freemium-spel går den digitala konsumtionen av film och musik allt mer mot strömmat innehåll från exempelvis Spotify och Netflix, där en fast månadskostnad betalas istället för en summa per titel eller låt som tidigare. Samtidigt, ser man till rena siffror har spelbranschen onekligen växt enormt i och med de mobila plattformarna och kommer som sagt antagligen att vara överlägset störst inom en snar framtid inom underhållningssegmentet.