-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
Motorolas budgetframgång
Moto G en hit i Europa
Motorolas Moto G har gett företaget en rejäl skjuts på Europamarknaden.
Motorolas kräftgång från att vara världens andra största mobiltillverkare började redan för sju år sedan och har bara periodvis bromsats sedan dess. Ett par år senare retirerade man från Europa och fokuserade på amerikanska marknaden, och alla försök hittills att återetablera sig i Europa har misslyckats. Tills nu.
Att Motorolas budgetlur Moto G ger väldigt mycket mobil för en billig prislapp har uppenbart inte gått konsumenterna förbi. Telefonen har blivit en storsäljare i många av de europeiska länder där den börjat säljas, och det syns nu på företagets marknadsandelar. I Storbritannien har Motorola det senaste kvartalet gått från en närmast obefintlig marknadsandel till 6 procent, enligt Kantar World Panel. Moto G har också hjälpt till att höja Anbdroids marknadsandel i de fem största europeiska länderna (Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien) till 69 procent.
Moto G har en 4,5-tumsskärm med 1280 x 720 pixels upplösning, fyrkärnig 1,2 GHz-processor, och en prislapp på så lite som 1600 kronor.