-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Främsta prylmässan följer strömmen
Nästa CES-mässa blir digital – online istället för i Las Vegas

Nästa års CES-mässa byter Las Vegas mot internet.
I mer än 50 år har CES, Consumer Electronics Show, varit ett av årets stora evenemang när det handlar om hemelektronik. Nästan utan undantag har den varje år gått av stapeln i januari i Las Vegas, USA. Avsikten har varit att även nästa mässa skulle följa traditionen, men nu meddelar Consumer Technology Association (CTA) att CES 2021 i januari kommer att bli ett uteslutande digitalt evenemang. I ett pressmeddelande skriver arrangören att "CES 2021 kommer att bli en ny form av omfattande upplevelse där alla besökare kommer att en plats på första bänkraden för att uppleva och se den senaste tekniken." Så sent som för en månad sedan hävdade de fortfarande att mässan skulle arrangeras på plats i Las Vegas, men det var innan smittspridningen åter tagit fart i USA.
Avsikten är att CES 2022 ska återvända till Las Vegas. Sedan tidigare har Mobile World-mässan i år, den främsta för mobiler i världen, ställts in helt och IFA-mässan i Berlin i september ska genomföras i begränsad omfattning med bara ett begränsat antal inbjudna. Den mässan har dock stött på motgångar eftersom till exempel Samsung meddelat att de hoppar av årets arrangemang.
De mobiltelefoner och andra produkter som skulle ha lanserats på de inställda mässorna har vi istället fått se lanserade under enskilda helt onlinebaserade event och det är en trend som ser ut att fortsätta.