-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Ny strategi
Nokia: Android ingen engångsföreteelse

Nokia släppte tre Android-telefoner och presenterade nya planer där Android står för en tydlig del.
Ja, ryktena stämde, nästan: Istället för den ryktade Android-telefonen Nokia X visade tillverkaren tre smarta telefoner som kör Android på Mobile World Congress på måndagen. X är därmed inte namnet på en enda telefon utan för en hel serie av lurar som ingår i en långsiktig strategi.
– Att använda Android är en avsiktlig strategi för att lyfta Microsofts tjänster, sa Stephen Elop Executive Vice President, Devices & Services, på Nokia.
Det är nämligen så att medan Nokia X-telefoner kör Android, så använder de inte Googles tjänster utan Nokias, eller Microsofts.
Lumia fortsätter däremot som den primära strategin och Nokia har för avsikt att fortsätta satsa på Windows Phone.
– Windows Phones popularitet fortsätter att växa, sa han.
Nokia ska därmed framöver ha fyra olika produktkategorier. Lumia är Nokias flaggskepsmärke och kommer att ligga i en högre prisklass. Sedan kommer Android-kategorin, med priser runt 100 euro. Telefoner som bara heter Nokia (som Nokia 220 som lanserades på måndagen) ska ligga snäppet under X-serien medan Asha-serien vänder sig till användare som tidigare inte haft en smartphone. Förutom Lumia vänder sig alltså tre kategorier främst mot omogna marknader för smarta mobiler.
Frågan kring X-serien är om den ska konkurrera med de Nokias egna telefoner, i synnerhet på marknader där man säljer Asha-telefoner. Genom att lansera X-serien kommer även Nokia att konkurrera med andra tillverkare som kör Android. Elop anser att Nokias fördelar ligger bland annat i byggkvalitén och tjänster, exempelvis kartor, molnlagring, unika appar samt Nokias varumärke.
Vad gäller appar tror Elop att möjligheten att utveckla för Windows Phone och Android samtidigt blir intressant för apputvecklare.