-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
Inga fler flaggskepp från Nokia
Nokia ger upp flaggskeppsklassen
HMD Global medger att man backar från de dyra prisklasserna.
Den senaste tiden har HMD Global presenterat ett flertal budgettelefoner, men riktiga flaggskepp har lyst med sin frånvaro. Och det finns en anledning. ”Att göra en telefon som kostar 800 dollar är inte vettigt för oss för tillfället." Det säger Adam Ferguson som är HMD Globals chef för Product Marketing i en intervju med publikationen Android Authority. Han säger också att de inte är intresserade av att ge sig in i ett specifikationskrig med andra tillverkare, utan hellre satsa på något som är väldigt annorlunda.
Den första tiden efter att HMD Global tog över tillverkningen av Nokia-mobiler pågick ett experimenterande med vilken strategi som skulle fungera bäst för företaget, och detta med varierande framgång. Efter att ha ändrat fokus mot billigare mobiler har nu företaget gått med vinst de senaste sex kvartalen, och nu har det blivit den antagna företagsstrategin – lämna segmentet för dyra flaggskepp och satsa på innovativa mobiler med sitt renodlade Android-operativsystem som lägger sig i låg- och mellanprisklassen.
Enligt Ferguson har företaget mycket kvar att göra och mycket att erbjuda med sitt nya fokus, men tills vidare är flaggskepp inte aktuellt.