-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
Inga fler flaggskepp från Nokia
Nokia ger upp flaggskeppsklassen

HMD Global medger att man backar från de dyra prisklasserna.
Den senaste tiden har HMD Global presenterat ett flertal budgettelefoner, men riktiga flaggskepp har lyst med sin frånvaro. Och det finns en anledning. ”Att göra en telefon som kostar 800 dollar är inte vettigt för oss för tillfället." Det säger Adam Ferguson som är HMD Globals chef för Product Marketing i en intervju med publikationen Android Authority. Han säger också att de inte är intresserade av att ge sig in i ett specifikationskrig med andra tillverkare, utan hellre satsa på något som är väldigt annorlunda.
Den första tiden efter att HMD Global tog över tillverkningen av Nokia-mobiler pågick ett experimenterande med vilken strategi som skulle fungera bäst för företaget, och detta med varierande framgång. Efter att ha ändrat fokus mot billigare mobiler har nu företaget gått med vinst de senaste sex kvartalen, och nu har det blivit den antagna företagsstrategin – lämna segmentet för dyra flaggskepp och satsa på innovativa mobiler med sitt renodlade Android-operativsystem som lägger sig i låg- och mellanprisklassen.
Enligt Ferguson har företaget mycket kvar att göra och mycket att erbjuda med sitt nya fokus, men tills vidare är flaggskepp inte aktuellt.