-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Inga fler flaggskepp från Nokia
Nokia ger upp flaggskeppsklassen

HMD Global medger att man backar från de dyra prisklasserna.
Den senaste tiden har HMD Global presenterat ett flertal budgettelefoner, men riktiga flaggskepp har lyst med sin frånvaro. Och det finns en anledning. ”Att göra en telefon som kostar 800 dollar är inte vettigt för oss för tillfället." Det säger Adam Ferguson som är HMD Globals chef för Product Marketing i en intervju med publikationen Android Authority. Han säger också att de inte är intresserade av att ge sig in i ett specifikationskrig med andra tillverkare, utan hellre satsa på något som är väldigt annorlunda.
Den första tiden efter att HMD Global tog över tillverkningen av Nokia-mobiler pågick ett experimenterande med vilken strategi som skulle fungera bäst för företaget, och detta med varierande framgång. Efter att ha ändrat fokus mot billigare mobiler har nu företaget gått med vinst de senaste sex kvartalen, och nu har det blivit den antagna företagsstrategin – lämna segmentet för dyra flaggskepp och satsa på innovativa mobiler med sitt renodlade Android-operativsystem som lägger sig i låg- och mellanprisklassen.
Enligt Ferguson har företaget mycket kvar att göra och mycket att erbjuda med sitt nya fokus, men tills vidare är flaggskepp inte aktuellt.