-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Inga fler flaggskepp från Nokia
Nokia ger upp flaggskeppsklassen

HMD Global medger att man backar från de dyra prisklasserna.
Den senaste tiden har HMD Global presenterat ett flertal budgettelefoner, men riktiga flaggskepp har lyst med sin frånvaro. Och det finns en anledning. ”Att göra en telefon som kostar 800 dollar är inte vettigt för oss för tillfället." Det säger Adam Ferguson som är HMD Globals chef för Product Marketing i en intervju med publikationen Android Authority. Han säger också att de inte är intresserade av att ge sig in i ett specifikationskrig med andra tillverkare, utan hellre satsa på något som är väldigt annorlunda.
Den första tiden efter att HMD Global tog över tillverkningen av Nokia-mobiler pågick ett experimenterande med vilken strategi som skulle fungera bäst för företaget, och detta med varierande framgång. Efter att ha ändrat fokus mot billigare mobiler har nu företaget gått med vinst de senaste sex kvartalen, och nu har det blivit den antagna företagsstrategin – lämna segmentet för dyra flaggskepp och satsa på innovativa mobiler med sitt renodlade Android-operativsystem som lägger sig i låg- och mellanprisklassen.
Enligt Ferguson har företaget mycket kvar att göra och mycket att erbjuda med sitt nya fokus, men tills vidare är flaggskepp inte aktuellt.