-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Apple utvidgar mängden annonser
Nu kommer fler annonser till App Store
Apple inleder nu sin nya policy för att visa annonser.
Det har redan tidigare talats om att Apple vill öka sina intäkter från App Store genom att introducera fler möjligheter att visa annonser. Nu står företaget beredda att introducera dessa nya annonsvisningar som kommer att inledas den 25 oktober i samtliga länder utom Kina. Bland annat kommer det att dyka upp annonser under fliken "Idag" och i botten av individuella app-sidor i App Store. Annonserna kommer att ha en blå bakgrund samt en annonsikon.
Den nya annonsvisningar har väckt en hel del kritik, inte bara från personer som inte vill se fler annonser utan även från utvecklare. Detta eftersom det nu blir svårare för utvecklare att få sina appar exponerade där appar tidigare kunde visas upp för att de hade uppnått en tillräckligt stor popularitet. Nu hävdar utvecklare att den typen av självdrivande exponering försvinner så att man nu måste köpa annonsutrymme, med allt vad det innebär, för att få exponering. Om det då handlar om appar som är gratis eller är väldigt billiga, menar utvecklare att exponeringen blir obefintlig då annonskostnaderna blir högre än eventuella intäkter.